Η Αιτωλική Αναπτυξιακή εργαλείο για τον τομέα του τουρισμού

Πέντε δήμοι της περιοχής συζητούν ένα φιλόδοξο project

Τις κοινές τους στοχεύσεις για τη διαχείριση ενός τουριστικού προϊόντος που θα αφορά στο σύνολο της περιοχής έθεσαν επί τάπητος προ λίγων ημερών οι δήμαρχοι πέντε δήμων της ευρύτερης περιοχής, έχοντας ως καρδιά του εγχειρήματος την Αιτωλική Αναπτυξιακή. Ήδη μάλιστα με πρωτοβουλία του προέδρου της Γιώργου Κοτρώνη έχουν γίνει δύο συναντήσεις που αφορούν στην πρωτοβουλία, η οποία αναμένεται σύντομα να πάρει σάρκα και οστά, αποκτώντας ενεργό ρόλο στην καταγραφή της υφιστάμενης κατάστασης που έχει σχέση με τον τουρισμό, αλλά και στη διαμόρφωση ενός πλαισίου παρεμβάσεων για την καλύτερη επόμενη ημέρα του τομέα. Στην προσπάθεια αυτή συμμετέχουν οι δήμοι Ναυπακτίας, Δωρίδος, Μεσολογγίου, Θέρμου και Ξηρομένου, και σήμερα η «ε» αναλύει το θεωρητικό πλαίσιο πάνω στο οποίο πάτησε και θα αναπτυχθεί.

Να θυμίσουμε καταρχάς, πως στην πρώτη συνάντηση που έγινε προ περίπου δύο εβδομάδων στη Ναύπακτο συμμετείχαν οι δήμαρχοι Ναυπακτίας Βασίλης Γκίζας, Ιεράς Πόλεως Μεσολογγίου Κώστας Λύρος, Δωρίδος Γιώργος Καπεντζώνης και Ξηρομέρου Γιάννης Τριανταφυλλάκης, καθώς και η Αντιδήμαρχος Θέρμου με αρμοδιότητες στον τουρισμό  Γιάννα Καλημέρη. Η πρωτοβουλία ανήκε στον Πρόεδρο της Αιτωλικής Αναπτυξιακής ΑΕ ΟΤΑ Γιώργο Κοτρώνη, ο οποίος σε συνεργασία με τον Γενικό Διευθυντή της Εταιρείας Μπάμπη Μιχαλόπουλο και τη σημαντική συμβολή των δημάρχων διερεύνησαν σε πρώτο στάδιο το ενδεχόμενο εφαρμογής ενός φιλόδοξου project για την ενιαία διαχείριση συγκεκριμένων τομέων του τουριστικού προϊόντος της ευρύτερης περιοχής.  Βασική επιδίωξη όλων αποτελεί η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του τόπου και η στήριξη των τοπικών οικονομιών.

Η δεύτερη συνάντηση έλαβε χώρα στο δημαρχείο Ξηρομέρου, και πάλι με τη συμμετοχή των παραπάνω, αλλά και επιπλέον εκπροσώπων από τους πέντε δήμου που δηλώνουν παρών στην προσπάθεια σύστασης ενός νέου Αναπτυξιακού Οργανισμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Οι συζητήσεις αυτές, όπως ειπώθηκε, θα συνεχιστούν με σκοπό την αποκρυστάλλωση των στοχεύσεων επί αναπτυξιακών θεμάτων, που ενδεχομένως θα εκτίνονται και πέρα από τον τομέα του τουρισμού.

Η καταγραφή των δεδομένων

Σύμφωνα με το πλάνο που αναπτύχθηκε από το πρόεδρο της Αναπτυξιακής Γιώργο Κοτρώνη, καταρχάς θα πρέπει να γίνει κατανοητό από όλους ότι είναι αναγκαία η καταγραφή και συλλογή των δεδομένων για τον τουρισμό. Σε πρώτο στάδιο δηλαδή και σχετικά με την εν λόγω ενέργεια θα πρέπει να βρεθούν τα σημεία ενδιαφέροντος, τα καταλύματα, οι κλίνες κλπ και σε δεύτερο η διασύνδεσή τους ως προς το αποτύπωμα που αφήνουν στην οικονομία (πχ οι θέσεις εργασίας, οι αυτοαπασχολούμενοι και εργαζόμενοι, τα έσοδα ανά νοικοκυριό, οι μονάδες που εμπλέκονται άμεσα με το τουριστικό προϊόν και άλλες που έμμεσα ωφελούνται ή θα μπορούσαν να ωφελούνται). Στη συνέχεια και στο τρίτο στάδιο θα πρέπει να γίνει η αξιολόγηση προκειμένου να αναβαθμιστεί το τουριστικό προϊόν της περιοχής, αφού κατευθυνθούν αναλόγως οι αποφάσεις και η στρατηγική με βάση τα δεδομένα που έχουν ληφθεί.

Τα τοπικά προϊόντα

Ένα παράδειγμα μέρους της διαδικασίας είναι η καταγραφή των αναγκών των ξενοδοχείων και των εστιατορίων σε προϊόντα που παράγονται ή θα μπορούσαν να παράγονται σε τοπικό επίπεδο. Στο πλαίσιο αυτό θα μπορούσε να αναπτυχθεί μία επικοινωνία με τοπικούς παραγωγούς με την καταγραφή των ειδών, των ποσοτήτων ανά είδος και των τιμών αγοράς τους από τους εκάστοτε ενδιαφερόμενους αγοραστές. Οι συγκριτικοί πίνακες θα βοηθήσουν τόσο τους παραγωγούς όσο και τους αγοραστές να πάρουν τις αποφάσεις τους σε σχέση με τα κοστολόγια, παράλληλα ωστόσο θα βελτιώσουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες προσφέροντας υψηλότερης ποιότητας προϊόντα. Ακόμα πιο συγκεκριμένα, δηλαδή, οι ντόπιες ντομάτες, από τον Γαλατά ή τον κάμπο του Μόρνου, άμεσης διάθεσης (χωρίς την ύπαρξη μεσάζοντα και μεταφορικού κόστους), μπορεί να φτάσουν στο εστιατόριο του Μεσολογγίου ή της Ναυπάκτου σε καλύτερη ή ίδια τιμή από αυτό του προσφέρει ένα super market.

Το δίκτυο προορισμών

Ένας ακόμα άξονας που αναπτύχθηκε αφορά στη διασύνδεση των προορισμών με τη δημιουργία ολοκληρωμένων προτάσεων διαμονής στην περιοχή. Κι αυτό γιατί είναι κοινή παραδοχή το ότι καμία από τις περιοχές μας δεν μπορεί να αποτελέσει από μόνη της προορισμό πολλών ημερών. Σκοπός λοιπόν είναι σταδιακά να κερδηθούν επιπλέον διαμονές ή επισκέψεις. Για να επιτευχθεί τούτο θα πρέπει να γίνει μία ολοκληρωμένη καταγραφή σημείων ενδιαφέροντος ώστε να μπορεί να στηθεί ένας χάρτης με πυκνό δίκτυο προορισμών, δημοσίων (όπως είναι για παράδειγμα το μουσείο του Θέρμου) ή και ιδιωτικών (όπως είναι για παράδειγμα ο βοτανικός κήπος Ζέλιου). Κατά τη συζήτηση που αναπτύχθηκε, και με την παράθεση συγκεκριμένων προτάσεων, έγινε κατανοητό από όλους πως υπάρχουν πολλά σημεία ενδιαφέροντος που δεν αναφέρονται σε κανέναν τουριστικό χάρτη της περιοχής. Κι αυτό δεν αφορά μόνο στην ανάγκη των ίδιων των σημείων να κερδίσουν περισσότερους επισκέπτες, αλλά και των ξενοδοχείων-καταστημάτων εστίασης να καταθέσουν ενδιαφέρουσες προτάσεις στους πελάτες τους ώστε η όλη εμπειρία διαμονής στην περιοχή να έχει θετικό ή θετικότερο πρόσημο και παράλληλα να προκαλέσει την παράταση ή την επανάληψη της επίσκεψης.

Σε συνέχεια των παραπάνω, σημαντικός πυλώνας είναι και οι δραστηριότητες που θα πρέπει να αναπτυχθούν παράλληλα με τον τουρισμό, μέσω κατευθύνσεων που θα δοθούν στους παραγωγούς. Από την μία πλευρά θα πρέπει να στηθεί μία ετικέτα ποιότητας για την περιοχή δράσης, για όλα τα προϊόντα που παράγονται σε αυτή, και από την άλλη θα πρέπει είτε να δημιουργηθούν είτε να ενισχυθούν εκείνα που έχουν τοπικά χαρακτηριστικά.

Ενιαίος προορισμός

Στη συνάντηση απαντήθηκε μεταξύ άλλων και το τι είναι εκείνο το στοιχείο που κάθισε στο ίδιο τραπέζι τους συμμετέχοντες. Όπως ανέφερε ο Γ. Κοτρώνης, το πρώτο και κύριο είναι το ότι θα πρέπει όλοι να δουν την περιοχή ως ενιαίο προορισμό, ώστε να δοθούν πολύ περισσότερες επιλογές στους επισκέπτες της. Επίσης, εάν λειτουργήσει όλο αυτό από κοινού, θα κοστίσει σε όλους λιγότερο, «αγοράζοντας» όμως πολύ περισσότερες υπηρεσίες. Όπως επίσης αναφέρθηκε, κι αυτό έχει ιδιαίτερη σημασία, θα απομακρυνθεί η διαχείριση αλλά και ο σχεδιασμός ενός τόσο κρίσιμου τομέα από την μικροπολιτική, αφήνοντας όμως τον έλεγχό του στους διοικούντες των δήμων.

Εξειδικευμένο προσωπικό

Επίσης άκρως απαραίτητη είναι η ύπαρξης ενός στρατηγικού συμβούλου για την περιοχή που με βάση τα παραπάνω θα μπορέσει να καταρτίσει ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο πλάνο πάνω στο οποίο θα βαδίσει. Μέσω του ρόλου της Αιτωλικής, η υποστήριξη της πρωτοβουλίας αναβάθμισης του τουριστικού προϊόντος θα γίνει από εξειδικευμένο προσωπικό, που θα απασχολείται αποκλειστικά με αυτό και σε τακτά χρονικά διαστήματα θα παρουσιάζει την πρόοδο ενεργειών που έχει αναλάβει, καθώς και εισηγήσεις για περαιτέρω πρωτοβουλίες ή ενέργειες. Αυτές μάλιστα, και η επιλογή τους, θα έχουν στοχεύσει σε συγκεκριμένες κατευθύνσεις, με προτεραιότητες αλλά και μετρήσιμα αποτελέσματα (π.χ. σχολικός τουρισμός, θρησκευτικός τουρισμός, ορεινός τουρισμός).

Ο ρόλος της Αιτωλικής

Η Αιτωλική Αναπτυξιακή, λοιπόν, σε συνέχεια όλων αυτών, και σε συνεργασία με τους  συμμετέχοντες δήμους θα διαμορφώσει τις απαιτούμενες προϋποθέσεις υλοποίησης του συγκεκριμένου project, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία της, τους πόρους που θα διαθέσει ο κάθε δήμους,  καθώς φυσικά και τους διαθέσιμους πόρους από συγχρηματοδοτούμενα προγράμματα. Θα έχει, με λίγα λόγια και συμπερασματικά, το συντονισμό όλων των δράσεων, θα κάνει τη μελέτη των δεδομένων, θα υποστηρίξει τις υπηρεσίες προβολής, θα προσλάβει τους εργαζόμενους που θα αναλάβουν την υποστήριξη του σχεδίου, και φυσικά όλα αυτά με την άκρως απαραίτητη ευελιξία που μπορεί να έχει, πολύ  μεγαλύτερη σε σχέση με το πως ένας δήμος μπορεί να κάνει ακριβώς τα ίδια.

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «εμπρός»

Προτεινόμενα άρθρα