Η ομιλία του Δ. Κωνσταντόπουλου επί του σχεδίου νόμου του Υπ. Πολιτισμού και Αθλητισμού

Η ομιλία του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ Δημήτρη Κωνσταντόπουλου στη Διαρκή Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων επί του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού «Αναμόρφωση θεσμικού πλαισίου των αρχαιρεσιών των αθλητικών φορέων, διακρινόμενοι συνοδοί αθλητών ΑμεΑ, σύσταση Εθνικής Πλατφόρμας Αθλητικής Ακεραιότητας, Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή (Ε.Ο.Ε.), Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή (Ε.Π.Ε.) και άλλες διατάξεις».

Κύριε Πρόεδρε,
Κύριε Υπουργέ,
Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι,

Πριν τοποθετηθώ επί του Νομοσχεδίου, θα ήθελα να αναφερθώ στην τρέχουσα επικαιρότητα.
Διανύουμε μια πολύ δύσκολη περίοδο.

Η πανδημία είναι η μία όψη της καθημερινότητας.
Τα εθνικά θέματα και η προκλητικότητα της Τουρκίας είναι η άλλη όψη.
Ωστόσο, μετά τα τελευταία γεγονότα στη Μόρια, το προσφυγικό είναι στην επικαιρότητα.
Άλλωστε, διαχρονικός παρονομαστής τα τελευταία χρόνια, το οξύ μεταναστευτικό-προσφυγικό που μαστίζει τη χώρα μας.

Το ΚΥΤ στη Μόρια καταστράφηκε και μαζί του βρέθηκαν στο δρόμο, σε απόλυτη απελπισία 13.000 φιλοξενούμενοι πρόσφυγες και μετανάστες.

13.000 ταλαιπωρημένοι άνθρωποι χωρίς στέγη.

Οι ευθύνες πολλές.
Γι’αυτό χρειάζεται κριτική και αυτοκριτική.
Σήμερα, η Νέα Δημοκρατία βαδίζει στο δρόμο των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ.
Διαπίστωση μία:
Και οι δύο απέτυχαν παταγωδώς να διαχειριστούν την κατάσταση.
Ανεφάρμοστα σχέδια και εξαγγελίες κενές περιεχομένου χωρίς γνώση του μεταναστευτικού.
Έτσι οδηγηθήκαμε σε μια ανεξέλεγκτη κατάσταση στη Μόρια.
Τα αποτελέσματα τα βιώνουμε σήμερα.
Και μάλιστα πολύ φοβάμαι ότι οι εσωτερικές έριδες εντός της δομής δεν είναι τυχαίες.
Έρχομαι στα εθνικά:
Ο Γάλλος Πρόεδρος, Μακρόν δείχνει με κάθε τρόπο την αλληλεγγύη του προς την πατρίδα μας και την αποστροφή του στην προκλητικότητα της Τουρκίας.
Οφείλουμε να αξιοποιήσουμε αυτή τη συμμαχία.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Είναι ξεκάθαρο, ότι η Τουρκία δεν ενδιαφέρεται πλέον να διαμορφώσει σχέσεις εταίρου με την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Γίνεται καθημερινά ολοένα και πιο προκλητική απέναντι στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα.

Παραβιάζει ευθέως το διεθνές δίκαιο και το δίκαιο της θάλασσας.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση και το ΝΑΤΟ οφείλουν να απαντήσουν συντεταγμένα στην προκλητική στάση της Τουρκίας.
Οι ίσες αποστάσεις δεν είναι θέση.
Ο Πρόεδρος Μακρόν και η Γαλλία δείχνουν το δρόμο.
Καιρός να ακολουθήσει Ευρωπαϊκή Ένωση και ΝΑΤΟ.
Και εμείς, από την άλλη, έχουμε καθυστερήσει να συγκροτήσουμε ένα αρραγές εθνικό μέτωπο.
Ο Ελληνικός λαός απαιτεί έναν γνήσιο και σύγχρονο πατριωτισμό.
Το Συμβούλιο των Πολιτικών Αρχηγών μπορεί να χαράξει την εθνική στρατηγική.
Καιρός λοιπόν ο Πρωθυπουργός να ακούσει την πρότασή μας για σύγκλησή του και χάραξη εθνικής γραμμής.

Και έρχομαι στο Νομοσχέδιο:
Αγαπητοί συνάδελφοι
Το σημερινό νομοσχέδιο έρχεται σε μια κρίσιμη περίοδο για τον αθλητισμό.

Μάλιστα πρέπει να τονιστεί ότι η πανδημία έχει διαμορφώσει μια νέα πραγματικότητα, στην οποία προσπαθούν να ανταποκριθούν τόσο οι ίδιοι οι αθλητές όσο και τα αθλητικά σωματεία, οι ενώσεις και οι ομοσπονδίες.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Στην περίοδο του lockdown, πολλά σωματεία βρέθηκαν αντιμέτωπα με οριστικό κλείσιμο.

Και οι εργαζόμενοι σε αυτά, σε καθεστώς πλήρους ανασφάλειας.

Εδώ να ξεκαθαριστεί ότι, η οικονομική ενίσχυση από την Πολιτεία, ήταν καλοδεχούμενη, αλλά δεν ήταν αρκετή για να εξαλείψει τα προβλήματα.

Το πολυαναμενόμενο σύστημα «ΧΙΛΩΝ» για την κατανομή των επιχορηγήσεων έχει δεχθεί δριμεία κριτική.

Οι δε επιχορηγήσεις δεν έχουν δοθεί ακόμη και σήμερα μετά από 9 μήνες.

Με τα δεδομένα αυτά, αναμέναμε ένα νομοσχέδιο που θα έδινε νέα πνοή στον αθλητισμό.

Ένα νομοσχέδιο που θα έλυνε προβλήματα, διασφαλίζοντας την ευελιξία και την ανεξαρτησία των αθλητικών φορέων.

Με σεβασμό στο αυτοδιοίκητο, αλλά και ταυτόχρονα δημιουργώντας το πλαίσιο για την εξυγίανση του χώρου του αθλητισμού, την εξέλιξη και ανανέωση των αθλητικών φορέων.

κ. Υπουργέ όπως έχω τονίσει και πάλι, θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε αν πράγματι μας ενδιαφέρει η ανανέωση.

Αυτό συνεπάγεται και η θέσπιση θητειών και φυσικά η λειτουργία τους, χωρίς αναδρομικότητα η οποία εμπίπτει στην αντισυνταγματικότητα και φυσικά χωρίς να επιβάλλεται ηλικιακός ρατσισμός.
Και τούτο, με σεβασμό στο έργο, στην ιστορία, στην προσωπικότητα των Προέδρων των Ομοσπονδιών.

Εδώ να τονίσω ότι, οι ίδιοι οι Πρόεδροι των Ομοσπονδιών θα πρέπει να κάνουν την ανανέωση πράξη.

Διότι τους πρέπει τιμή και όχι χλευασμός.

κ. Υπουργέ,
Στο χώρο του αθλητισμού, δεν χωρά κρατικός παρεμβατισμός. Ούτε προσπάθεια ελέγχου των αθλητικών φορέων.

Στο χώρο του αθλητισμού χρειάζεται διαφάνεια και αξιοκρατία, χωρίς αιφνιδιασμούς χωρίς φωτογραφικές διατάξεις.

Με σεβασμό στην αυτονομία και το αυτοδιοίκητο του χώρου. Κάτι που από το παρόν νομοσχέδιο δεν ανάγεται ως προτεραιότητα.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Το σημερινό νομοσχέδιο αποτελεί ένα σύνολο ρυθμίσεων για διαφορετικά αντικείμενα.

Από τις προϋποθέσεις εγγραφής στα σωματεία, τις αρχαιρεσίες των αθλητικών ομοσπονδιών, τον αθλητισμό των ΑΜΕΑ, τις αθλητικές εγκαταστάσεις, το ντόπινγκ, έως και ρυθμίσεις για τις διακρίσεις των αθλητών και την Ολυμπιακή και Παραολυμπιακή Επιτροπή.

Θα πρέπει να τονιστεί ότι, από το παρόν Νομοσχέδιο κ. Υπουργέ, αλλά και από την αιτιολογική του έκθεση, δεν προκύπτει η στόχευση, η στρατηγική του Υπουργείου για ενίσχυση του αθλητισμού.

Δεν προκύπτει συγκεκριμένο σχέδιο. Δηλαδή βαδίζουμε στα θολά.

Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε, ότι απουσιάζει αιτιολογική έκθεση επί της αρχής του νομοσχεδίου και η υπάρχουσα αναφέρεται μόνο στις κατ’άρθρο ρυθμίσεις.

Πιο συγκεκριμένα:
Το Νομοσχέδιο τροποποιεί τις προϋποθέσεις εγγραφής στα αθλητικά σωματεία, και συμμετοχής στη διοίκηση, επαναφέροντας μάλιστα και ρυθμίσεις που είχαν πρόσφατα καταργηθεί, δημιουργώντας έτσι αρκετές απορίες!

Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα του κωλύματος για συμμετοχή στη διοίκηση των σωματείων μηχανοκίνητου αθλητισμού, για όσους δραστηριοποιούνται στο χώρο της εμπορίας μηχανικών μερών και ανταλλακτικών οχημάτων.

Να θυμίσω ότι το κώλυμα της εμπορίας αθλητικών ειδών καταργήθηκε μόλις προ 2 μηνών.

Σας είχαμε επισημάνει τότε, στη συζήτηση της τροπολογίας, τα προβλήματα και τους κινδύνους που δημιουργούνται για εμπορευματοποίηση του αθλήματος.

Δεν μας ακούσατε, προχωρήσατε και σήμερα αποδεικνύεται ότι σίγουρα δεν πρόκειται για δείγμα καλής νομοθέτησης.

Δίνει επίσης το Νομοσχέδιο τη δυνατότητα στους εν ενεργεία προπονητές Ολυμπιονίκες να είναι και μέλη διοίκησης των αθλητικών σωματείων.
Αγαπητοί συνάδελφοι,
Ο σεβασμός απέναντι στους Ολυμπιονίκες μας είναι δεδομένος.

Αν μη τι άλλο, είναι εκείνοι που έχουν τιμήσει το άθλημά τους και την πατρίδα.

Η προσφορά τους στους αθλητικούς φορείς και από τη θέση της διοίκησης μπορεί να είναι πολύτιμη, με όρους ωστόσο διαφάνειας και ισότητας απέναντι και στα υπόλοιπα μέλη του σωματείου.
Δηλαδή όχι λειτουργία σε βάρος των υπολοίπων μελών.

Αλλαγές επέρχονται επίσης, στη διαδικασία των αρχαιρεσιών των αθλητικών φορέων.

Θεσπίζεται πλέον η σύνδεση της συμμετοχής του σωματείου στις αρχαιρεσίες με την κατοχή ειδικής αθλητικής αναγνώρισης και την εγγραφή στο Μητρώο της Γενικής Γραμματείας Αθλητισμού.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Κανείς δε διαφωνεί με την καταγραφή των σωματείων που έχουν πραγματική δραστηριότητα και την εξάλειψη του φαινομένου των σωματείων – σφραγίδων.
Και εδώ μπαίνει το ερώτημα :
Είναι η εγγραφή στο συγκεκριμένο μητρώο ο τρόπος για να επιτευχθεί ο στόχος αυτός;

Να θυμίσω, ότι το Μητρώο δημιουργήθηκε πριν από λίγους μήνες προκειμένου τα σωματεία να λάβουν οικονομική ενίσχυση λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού.

Δεν υπήρχε υποχρέωση εγγραφής σε αυτό και υπήρξαν σωματεία που δεν πραγματοποίησαν εγγραφή λόγω της χρονοβόρας γραφειοκρατικής διαδικασίας.

Σήμερα λοιπόν, το Νομοσχέδιο εξαρτά από το Μητρώο αυτό τη συμμετοχή στις αρχαιρεσίες.
Τι απαντά το Υπουργείο;

κ. Υπουργέ,
Κανείς δεν είναι αντίθετος με το Ηλεκτρονικό Μητρώο, το οποίο εάν είχε ανατεθεί στις αρμόδιες Ομοσπονδίες θα είχε ολοκληρωθεί σε χρόνο μηδέν και θα απέμενε ο έλεγχός του από τις αρμόδιες υπηρεσίες.

Σήμερα όμως, έχει δημιουργήσει υπέρμετρη γραφειοκρατία και ταλαιπωρεί τα Σωματεία.

Πρέπει να δοθεί λοιπόν ικανός χρόνος και κίνητρα στα σωματεία, μέσα από μια ευέλικτη διαδικασία, χωρίς γραφειοκρατία, να εγγραφούν στο Μητρώο, χωρίς να πλανάται ο πέλεκυς των κυρώσεων σε βάρος τους.

Ταυτόχρονα, η εγγραφή στο Μητρώο και η ειδική αθλητική αναγνώριση των σωματείων τίθενται ως προϋποθέσεις για τη χρήση αθλητικών εγκαταστάσεων που ανήκουν στον ευρύτερο δημόσιο τομέα.

Κι εδώ μάλιστα βλέπουμε το οξύμωρο :
Δηλαδή ενώ σύμφωνα με το άρθρο 28, δίνεται προθεσμία 2 ετών προκειμένου τα σωματεία να λάβουν την ειδική αθλητική αναγνώριση.

Την ίδια στιγμή, με το άρθρο 30, ορίζεται ότι σε 6 μήνες από τη δημοσίευση του νόμου, σωματεία χωρίς ειδική αθλητική αναγνώριση και χωρίς εγγραφή στο Ηλεκτρονικό Μητρώο, δεν θα μπορούν να χρησιμοποιούν τις δημόσιες αθλητικές εγκαταστάσεις.

Αυτό σημαίνει, ότι σε 6 μήνες από σήμερα, ένα σωματείο ενώ θα έχει νομίμως τη δυνατότητα να λάβει ειδική αθλητική αναγνώριση σε μεταγενέστερο χρόνο, δεν θα μπορεί να χρησιμοποιεί δημόσιες αθλητικές εγκαταστάσεις!

Αν όμως δεν χρησιμοποιεί τις εγκαταστάσεις αυτές, δεν θα μπορεί να έχει δραστηριότητα ώστε να λάβει την ειδική αναγνώριση.

Μιλάμε λοιπόν για ένα φαύλο κύκλο αλληλο-αντικρουόμενων ρυθμίσεων.

Αγαπητοί συνάδελφοι,
Όσον αφορά τις ρυθμίσεις για τον αθλητισμό των ΑΜΕΑ :
Το Νομοσχέδιο επιφέρει αλλαγές στη σύνθεση της Ολομέλειας Διοίκησης της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής, μειώνοντας τον αριθμό των εκπροσώπων της Εθνικής Αθλητικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες.

Ταυτόχρονα, θεσπίζει κωλύμα συμμετοχής στη Διοίκηση της Ελληνικής Παραολυμπιακής Επιτροπής για τα μέλη διοίκησης αθλητικής ομοσπονδίας ατόμων με αναπηρίες.

Εδώ θα θέλαμε να μας διευκρινίσετε κ. Υπουργέ, τη δικαιολογητική βάση των ρυθμίσεων αυτών καθώς και αν σκοπεύετε να κάνετε αντίστοιχες αλλαγές και στην Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή.

Γιατί φέρνετε ειδικές ευθμίσεις για την Ελληνική Παραολυμπιακή Επιτροπή;

Γιατί κρίνετε ότι θα πρέπει να τεθούν τα συγκεκριμένα κωλύματα ;

Γιατί θεωρείτε αναγκαίο να μειωθεί σχεδόν στο μισό η εκπροσώπηση της Εθνικής Αθλητικής Ομοσπονδίας Ατόμων με Αναπηρίες;
Θα ήθελα την απάντησή σας.
Και περνάω στο θέμα των παροχών στους αθλητές για την είσοδό τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Συμφωνούμε ότι θα πρέπει να αποκατασταθεί η αδικία που υπέστησαν αθλητές που πέτυχαν διακρίσεις αλλά το σωματείο τους δεν είχε ειδική αθλητική αναγνώριση.

Ωστόσο, προβλέπεται ότι θα ωφεληθούν μόνο οι αθλητές που τα σωματεία τους έλαβαν την ειδική αθλητική αναγνώριση πριν την έναρξη ισχύος του νόμου.

Για λόγους ισότητας και για να μην υπάρχουν δύο μέτρα και δύο σταθμά, θεωρούμε ότι δεν θα πρέπει να αποκλεισθούν αθλητές σωματείων που πρόκειται να λάβουν την ειδική αθλητική αναγνώριση στη συνέχεια.

Δηλαδή στην ουσία, να μη σταθεί η γραφειοκρατία εμπόδιο στην είσοδο των αθλητών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Θετική είναι και η πρόβλεψη για τη δυνατότητα των ΚΑΕ για τα επόμενα 2 χρόνια να λαμβάνουν ποσά από μετόχους ή τη διοίκηση ως δάνειο ή ταμειακή διευκόλυνση ως το 100% του κεφαλαίου τους.

Και τούτο διότι η πανδημία έχει ανατρέψει άρδην τον οικονομικό τους προϋπολογισμό.

Να αναφερθώ επίσης στις διατάξεις για τις αθλητικές εγκαταστάσεις.

Βασικός στόχος θα πρέπει να είναι ο εξορθολογισμός του θεσμικού πλαισίου για τις αδειοδοτήσεις, ώστε να καταπολεμηθεί η γραφειοκρατία και οι υπερβολικές καθυστερήσεις.
Κάθε προσπάθεια λοιπόν εκσυγχρονισμού του πλαισίου των αδειοδοτήσεων είναι καλοδεχούμενη.

Τέλος, για το θέμα των προπονητών :
κ. Υπουργέ, ένα θέμα τεράστιο.
Είναι πλέον ώρα η Πολιτεία να θέσει σε προτεραιότητα την κατοχύρωση των δικαιωμάτων των αποφοίτων των ΤΕΦΑΑ, σύμφωνα με το πρόγραμμα σπουδών τους και την ειδικότητα που έλαβαν.

Δεν μπορεί να τους ζητάμε να έχουν επιπλέον πιστοποιήσεις για να αναγνωριστούν ως προπονητές ποδοσφαίρου ή άλλων αθλημάτων σύμφωνα με την ειδικότητά τους.

Ούτε να τους εξισώνουμε με αποφοίτους άλλων φορέων που απονέμουν διπλώματα προπονητών μέσα σε λίγους μήνες.

Πρόκειται για νέους επιστήμονες που πραγματοποιούν πανεπιστημιακές σπουδές 4 ετών και θα πρέπει η αντιμετώπισή τους από την Πολιτεία να είναι ανάλογη της επιστημονικής εξειδίκευσής τους.
Τους πρέπει σεβασμός και άμεση αναγνώριση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων.
Ολοκληρώνοντας αγαπητοί συνάδελφοι,
Το παρόν νομοσχέδιο περιέχει πλήθος ρυθμίσεων.

Ρυθμίσεις που πράγματι επιλύουν προβλήματα, αλλά και ρυθμίσεις που επεμβαίνουν αδικαιολόγητα στο αυτοδιοίκητο των αθλητικών φορέων δημιουργούν ασάφειες και θέτουν ασφυκτικά πλαίσια στη λειτουργία των σωματείων.

Αναμένουμε να ακούσουμε τις απόψεις των φορέων και θα τοποθετηθούμε αναλυτικά επί των ρυθμίσεων στην κατ’άρθρο συζήτηση.

Επί της αρχής ψηφίζουμε ΟΧΙ.

Προτεινόμενα άρθρα