Κ. Πατούχας: The game changer για την Ναύπακτο

Γράφει ο Κωνσταντίνος Χρ. Πατούχας

Διπλωματούχος Πολιτικός Μηχανικός

 

Στα μισά πλέον την αυτοδιοικητικής θητείας μέσα στα πλαίσια του Κλεισθένη/Καλλικράτη (απλή αναλογική) είναι δυνατή μια αποτίμηση των πεπραγμάτων με τα ειδικά αυτά δεδομένα. Μια περίοδος που ήταν δυνατή η συζήτηση και η  δρομολόγηση θεμάτων που επιζητούν ευρύτερη συναίνεση και συνεννόηση κάπου αφήνει τελικά μια αίσθηση ασάφειας και έλλειψη πυξίδας για τα ως τώρα. Η ειδική συνθήκη της πανδημίας του Covid έκανε ακόμη πιο ιδιαίτερη την εν λόγω θητεία.

Ο Κλεισθένης για την Ναυπακτία και ειδικά για την Ναύπακτο ήταν ευκαιρία να είναι Πολεοδομικός και να προχωρήσει στην ολοκλήρωση επιτέλους σημαντικών εκκρεμοτήτων και την επιδιόρθωση ανορθογραφιών. Η μελέτη του Νέου Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (Γ.Π.Σ.) της Δημοτικής Ενότητας Ναυπάκτου που ακόμη μετά από 18 χρόνια δεν έχει ολοκληρωθεί και θεσμοθετηθεί, τα σημαντικά προβλήματα όρων δόμησης, εφαρμογής των ρυμοτομικών σχεδίων, οριοθέτηση και διευθέτηση ρεμάτων και την χωροθέτηση χρήσεων στέκονται ως γκιλοτίνα πάνω από κάθε αναπτυξιακή προσπάθεια του Δήμου.

Η επιλογή της Διοίκησης ήταν να αφήνει κάθε μέρα για αύριο την ουσιαστική δρομολόγηση του Γ.Π.Σ., να μην βουτήξει βαθιά στο υπόλοιπο πολεοδομικό χάος και να ασχοληθεί με δύο σημειακά αλλά σημαντικά πολεοδομικά ζητήματα, αρχικά την χωροθέτηση του νέου Δημαρχείου/Διοικητηρίου και στην συνέχεια την χάραξη του τρίτου άξονα της πόλης και ειδικά για το κεντρικό τμήμα του.

Οι περιπτώσεις αυτές όπως και η εν γένει εικόνα δεν μοιάζει να προχωρούν μέσα από μια σύγχρονη αυτοδιοικητική αντίληψη πολιτικής αλλά περισσότερο με την παγιωμένη από τον Καποδιστριακό Δήμο Ναυπάκτου τρόπο, την ποδοσφαιροποίηση της πολιτικής.

Την περίοδο αυτή η Διοίκηση του Δήμου και το Δημοτικό Συμβούλιο μοιάζει περισσότερο σαν τα ποδοσφαιρικά ματς που παίζαμε παιδιά στην χωμάτινη αυλή του 2ου Δημοτικού. Η παρέα που φέρνει την μπάλα καθορίζει εν πολλοίς τις ομάδες και τεντώνει όπου μπορεί τους κανόνες για να περάσουν αυτά που θεωρούν δίκαια και σωστά για τους εαυτούς τους.

Οι διαχωρισμοί των ομάδων έφερε αυτή των «καλών» με πλειοψηφία και τους εκλεκτούς στην επίθεση και ας μη ξέρουν οι περισσότεροι από αυτούς την μπάλα της αυτοδιοικητικής αλάνας, οι βολικοί στο κέντρο και τους έμπειρους στην άμυνα και ειδικά τον τερματοφύλακα να φυλάνε τα μπόσικα. Στην αντίπερα οι υπόλοιποι χωρίς συνοχή και με το μπακότερμα να φέρνει όλοι την αναστάτωση.

Καθώς πέρναγε η ώρα και δεν έμπαινε γκολ, με το χέρι του Θεού είχαμε το πρώτο (του Διοικητηρίου) που πολλοί όμως αμφισβητούν την εγκυρότητα του (χέρι & offside) και αναμένουμε και τις απόψεις του Βαρούχα (βλέπε ΣτΕ).

Στην συνέχεια καθώς τα ακραία μπακ βλέπανε πως δεν το παρατεταμένο κλωτσοσκούφι προχώρησαν σε αντεπιθέσεις όπου αρχικά είχαμε δοκάρι (βλέπε Καταφύγιο/Αγκυροβόλιο) και στην συνέχεια όμως γκολ από την σέντρα (Τρίτος Δρόμος – Τούνελ)

Η ενασχόληση με το νέο Δημοτικό Διοικητικό Μέγαρο στον Λυγιά Νιοκάστρου έγινε ως προσωπικό στοίχημα Δημάρχου-Αντιδημάρχου, εκμεταλλευόμενοι τα αντισταθμιστικά από την Μακρυνόρος και τις χρηματοδοτήσεις του Προγράμματος Αντώνη Τρίτση ενώ ο Τρίτος δρόμος βρήκε αφορμή από το μέγα κύμα των χρηματοδοτήσεων που αναμένονται από το Ταμείο Ανάκαμψης ελέω Covid.

Η έλλειψη στοιχειώδης διαβούλευσης για το ζήτημα του νέου Διοικητηρίου και η καταστρατήγηση πολλαπλών πολεοδομικών κανόνων έφερε μια πρόταση για μια δεδομένη ανάγκη να θυμίζει ότι προέκυψε με λογικές άλλων εποχών με το «αφού το σκέφτηκα έτσι είναι».

Η υπόθεση του Τρίτου δρόμου με το τούνελ αποτελεί μια ιστορία που είναι σε εκκρεμότητα από τις αρχές της δεκαετίας του 1970. Η μη ολοκλήρωση αυτού του άξονα με την συγκεκριμένη χάραξη (μελέτη Σκαπανέα) εγκλώβισε την κυκλοφοριακή και πολεοδομική εξέλιξη της πόλης.  Η Αλλαγή της δεκαετίας του 1980 ακύρωσε το εν λόγω έργο που ήταν σε εξέλιξη και έφερε έναν Παρακαμπτήριο της πόλης που ολοκληρώθηκε μετά από 25 χρόνια (2007).

Στην σταδιακή ολοκλήρωση της (2004) και βλέποντας πως δεν θα εξυπηρετεί τις κυκλοφοριακές καθημερινές ανάγκες της πόλης είχαμε την αναφορά σε ημερίδα του καθηγητή κ. Φραντζεσκάκη για την ανάγκη ενός μικρού παρακαμπτήριου του πυρήνα του ιστορικού Κέντρου (Καστρόπολη) από Κοιμητήριο Αγίου Στεφάνου ως τον Εβραιόλακκα/Φαλτσοπόρτι χωρίς όμως την λεπτομερή επεξεργασία των δεδομένων.

Δυστυχώς από ένα υλοποιήσιμο μελετημένο έργο η πρόταση του τρίτου αστικού άξονα της πόλης με τα τμήματα τούνελ  που θα συνδέει το Ξηροπήγαδο με την Παλαιοπαναγιά χωρίς να περνά εντός των Τειχών του Κάστρου έγινε «Φαραωνικό έργο» στα μάτια αυτοδιοικητικών που είχαν το νου τους στην μπάλα.

Η προηγούμενη Δημοτική Αρχή προώθησε μέσω Τεχνικού Δελτίου που εκπόνησε σε συνεργασία με τη Εγνατία Α.Ε. την ιδέα του Τρίτου δρόμου στο τμήμα μεταξύ του χειμάρρου Σκα ανατολικά και του Νεκροταφείου δυτικά (δύο τούνελ).

Η παρούσα Δημοτική Αρχή μέσω της Αιτωλικής Αναπτυξιακής εκπόνησε προκαταρτική μελέτη σκοπιμότητας του εν λόγω έργου που ανοίγει άμεσα την συζήτηση χρηματοδότησης των μελετών του για το τμήμα αυτό. Η οριστική μελέτη είναι πιθανόν να δρομολογηθεί εντός αυτής της Δημοτικής θητείας και θα φέρει ένα έργο game changer στα μετέπειτα χρόνια για την πόλη της Ναυπάκτου αλλά και την προοπτική της ως πόλος έλξης της Δυτικής Ελλάδος.

Για να είναι πραγματικά ο Τρίτος δρόμος το game changer, όφειλε ήδη να είχαν δρομολογηθεί οι απαραίτητες πολεοδομικές προϋποθέσεις για να μπορεί η πόλη να υποδεχτεί στο μέλλον το έργο. Η ολοκλήρωση της θεσμοθέτησης του χωροταξικού σχεδιασμού μέσω του Γ.Π.Σ., η εφαρμογή του σχεδίου με την διάνοιξη και διαμόρφωση οδών, η απόδοση στο κοινό δεσμευμένων χώρων για πλατείες, σχολεία και πάρκινγκ και προφανώς σχεδιασμός και χάραξη νέων συλλεκτήριων οδών με τους κόμβους τους και νέους σταθμούς στάθμευσης πάνω σε ένα υλοποιήσιμο πλαίσιο βιώσιμης κινητικότητας (ΣΒΑΚ).

Έργα όπως τον Τρίτο δρόμο με τα Τούνελ, η Διαγώνια Οδός, τον Τουριστικό Λιμένα Μαρίνας στον Γρίμποβο, το νέο Αγκυροβόλι σκαφών στην Βαρειά για την εξυπηρέτηση και μεσαίας Κρουαζιέρας, η ανάδειξη και αξιοποίηση του Κάστρου-Καστρόπολης είναι game changers που όμως για να επιτευχθούν θέλει άλλη είδος μπάλα, όσο και αν προσπαθούν τα πλάγια μπακ.

Χρειάζεται διαβούλευση και συναίνεση, την ουσιαστική μελέτη των βέλτιστων λύσεων και την υποστήριξη αυτών. Οι χρηματοδοτήσεις που χάνονται δεν είναι δικαιολογία για να καταδικάζουμε σε λάθη την πόλη. Τέτοιες πρακτικές ζήσαμε υπερβολικά πολλές φορές στο παρελθόν όπως με την Παρακαμπτήρια και πρόσφατα με το Δημαρχείο/Διοικητήριο στο Νιόκαστρο.

Ο Τρίτος δρόμος θα πρέπει να αντιμετωπιστεί με την δέουσα σοβαρότητα, να προχωρήσουν χθες υποστηρικτικά έργα και μελέτες που έχουν αφεθεί και να υπάρξει αφύπνιση για περισσότερη πρωτογενή δουλειά. Ωστόσο με τις αλλαγές στις ομάδες και καθώς μπαίνουμε στο δεύτερο ημίχρονο δεν προμηνύεται να υπάρχει η απαραίτητη νηφαλιότητα για κάτι τέτοιο…

Recommended Posts