Ανδρ. Μπαλαμπάνη: «Στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν όρια»

Η φιλόλογος των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου» Ανδρ. Μπαλαμπάνη μιλά στην «ε»

Η Ανδριάνα Μπαλαμπάνη, είναι φιλόλογος και εργάζεται στο Γυμνάσιο των «Εκπαιδευτηρίων Πάνου». Μένει στην πόλη της Ναυπάκτου με το σύζυγό της Αντώνη, καθώς και τους δύο της γιους, τον Σπύρο 12 ετών και τον Γιάννη 7,5  οι οποίοι φοιτούν αντίστοιχα στην 6η και τη 2η τάξη του Δημοτικού Σχολείου. Σήμερα μας μιλά στην «ε» για τις νέες συνθήκες που ήρθαν να αλλάξουν άρδην τη ζωή της ίδιας, και της οικογένειάς της, τον τρόπο με τον οποίο καλείται πλέον να ασκήσει το επάγγελμά της, αλλά και το εάν τα νέα δεδομένα μπορεί να είναι προπομπός εισόδου σε μία νέα περίοδο διδασκαλίας. Διαβάστε όλα όσα μας είπε.

 

Πώς βιώνετε αυτή την ιδιαίτερη συνθήκη για ολόκληρη τη χώρα;

Η καραντίνα και η κοινωνική απομόνωση φάνταζαν μέχρι πρόσφατα σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όμως, ήρθαν πολύ γρήγορα στη ζωή μας κι άλλαξαν ολοκληρωτικά τα δεδομένα. Κυριολεκτικά μένουμε σπίτι, δεν υπάρχει άλλη επιλογή, δεν υπάρχει χρόνος για πειραματισμούς. Νομίζω ότι ο μόνος τρόπος για να αντιμετωπίσουμε την πρωτόγνωρη αυτή κατάσταση είναι να είμαστε ψύχραιμοι και αισιόδοξοι, υπακούοντας στις συμβουλές των ειδικών.

Πως «γεμίζει» ο χρόνος σας;

Δεδομένου ότι τα μαθήματα δεν έχουν σταματήσει και διεξάγονται κανονικά μέσω υπολογιστή, ο χρόνος περνάει ευχάριστα και δημιουργικά, ταυτόχρονα όμως και απαιτητικά. Πέραν των μαθημάτων ασχολούμαι με τις καθημερινές υποχρεώσεις του σπιτιού, και φυσικά διαθέτοντας αρκετό χρόνο στα παιδιά, ώστε να βιώσουν την αλλαγή στην καθημερινότητα τους όσο γίνεται πιο ομαλά!

Τι επιπτώσεις έχει αυτή η κατάσταση στον επαγγελματικό σας τομέα;

Η λειτουργία των σχολικών μονάδων έχει ανασταλεί, με το άνοιγμα τους να είναι αβέβαιο. Μάλιστα, το δικό μας σχολείο, ακολουθώντας τα έκτακτα μέτρα που επεβλήθησαν νωρίτερα στο νομό Αχαΐας  και λαμβάνοντας υπόψη το γεγονός ότι ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών προέρχεται από την Πάτρα, έκλεισε από την 5η Μαρτίου. Κι όμως από την πρώτη στιγμή τα Εκπαιδευτήρια έδρασαν ταχύτατα! Δεν είναι άλλωστε τυχαίο και το εύστοχο σύνθημα «Το σχολείο του αύριο… σήμερα». Προτάθηκαν διάφορες μέθοδοι τηλεδιδασκαλίας και εν τέλει άμεσα, επετεύχθη με τους μαθητές μας, πέρα από την ασύγχρονη διδασκαλία, η σύγχρονη τηλεκπαίδευση. Επρόκειτο για ένα εγχείρημα αρκετά τολμηρό και ταυτόχρονα καινούριο, όμως κάθε δυσκολία ξεπεράστηκε, οπότε τώρα μπορούμε να μιλάμε για μια μεγάλη επιτυχία!

Πιστεύατε ποτέ ότι θα χρειαζόταν να αλλάξετε τόσο πολύ τον τρόπο διδασκαλίας σας;

Νομίζω πώς κανείς δεν περίμενε αυτή την εξέλιξη. Ωστόσο, εκεί που δεν μπορούσε να υπάρξει φυσική παρουσία, η τεχνολογία αλλά και η τεχνογνωσία την οποία διαθέταμε ως σχολείο, τόσο εμείς όσο και οι μαθητές μας, μας βοήθησε να υπερπηδήσουμε τα όποια εμπόδια.  Και για να είμαι ειλικρινής στην ψηφιακή μας τάξη τα μαθήματα δεν διαφέρουν και πολύ από τα δια ζώσης καθότι η παράδοση συνεχίζεται κανονικά, τα παιδιά μπορούν να κάνουν ερωτήσεις, να αποστείλουν ηλεκτρονικά τις ασκήσεις τους ακόμη και να πραγματοποιήσουν εργασίες συλλογικά χωρισμένα σε ομάδες, αξιοποιώντας με μεγάλη ευχέρεια τα ψηφιακά μέσα. Πραγματικά, χαίρομαι με την εξοικείωση τους αλλά και τη θέρμη με την οποία έχουν αγκαλιάσει τη διαδικασία!

Ποιες είναι οι νέες απαιτήσεις τόσο για την προετοιμασία των μαθημάτων σας, όσο και την πραγματοποίησή τους; Μιλάμε άλλωστε για μία νέα πραγματικότητα…

Το επάγγελμα του εκπαιδευτικού έχει αυξημένες απαιτήσεις και ταυτόχρονα πολλές προκλήσεις. Η προετοιμασία για την επόμενη μέρα, η οργάνωση και οι διορθώσεις είναι αναπόσπαστο μέρος της δουλειάς μας. Πόσο μάλλον τώρα που μιλάμε για μια νέα πραγματικότητα, η οποία εισήλθε στη ζωή μας απότομα και κάτω από δύσκολες συνθήκες.  Δε σας κρύβω πως στην αρχή αγχώθηκα. Με πίστη όμως και αγάπη στους μαθητές μου και στο σχολείο, προσπάθησα να ανταποκριθώ στη νέα τάξη πραγμάτων. Είναι αλήθεια πως στην εξ αποστάσεως διδασκαλία χρειάζεται σχεδιασμός και ανάπτυξη κατάλληλου μαθησιακού περιβάλλοντος και εκπαιδευτικού υλικού, ώστε το ενδιαφέρον το μαθητών να παραμείνει αμείωτο, να κατανοηθούν έννοιες και να υπάρξει ανατροφοδότηση. Οι συνάδελφοί μου κι εγώ με υψηλό αίσθημα ευθύνης προς τους μαθητές μας και τους γονείς τους εργαζόμαστε καθημερινά, ώρες πολλές, ώστε να ανταποκριθούμε όσο το δυνατόν καλύτερα, ποιοτικότερα και αποτελεσματικότερα.

Πόσο γρήγορα προσαρμόστηκαν οι μαθητές σας αλλά και εσείς οι ίδιοι οι καθηγητές; 

Όπως προανέφερα, το εκπαιδευτικό προσωπικό του σχολείου ανταποκρίθηκε αγόγγυστα, ταχύτατα και άμεσα στη νέα πραγματικότητα. Δεν πήγε ούτε μία μέρα χαμένη! Ήταν θέμα ημερών, να μην πω ωρών, από τη στιγμή που έκλεισαν τα σχολεία να στηθεί και να λειτουργήσει το e-σχολείο. Ενημερώσαμε γονείς και μαθητές για τον τρόπο παρακολούθησης των μαθημάτων.  Εκπονήθηκε πρόγραμμα για όλους και όλες τις βαθμίδες και πλέον, αντί για το κουδούνι, με ένα γλυκό χαμόγελο ολοκληρώνεται με επιτυχία η ηλεκτρονική συνεδρία! Είναι εκπληκτικό! Συμμετέχουν όλοι οι μαθητές, από τους τελειόφοιτους μαθητές του Λυκείου μέχρι τους μικρούς μαθητές του Νηπιαγωγείου!

Θεωρείτε ότι η μέθοδος αυτή μπορεί να είναι κομμάτι της σχολικής πραγματικότητας και μετά την επαναφορά στην κανονική λειτουργία των σχολικών μονάδων;

Ήδη η μέθοδος αυτή εφαρμόζεται από πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα στο πλαίσιο μεταπτυχιακών και διδακτορικών προγραμμάτων. Οι τεχνολογίες και τα ψηφιακά μέσα όμως δεν απευθύνονται  μόνο σε αποφοίτους και πτυχιούχους αλλά και σε μαθητές, οι οποίοι μπορούν γρήγορα και εύκολα να ανταποκριθούν μιας και ο ψηφιακός γραμματισμός είναι κομμάτι της ζωής τους ενώ δικαιολογημένα χαρακτηρίζονται ως «ψηφιακά αυτόχθονες».  Θεωρώ ότι ο συγκερασμός των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση με τη φυσική παρουσία του καθηγητή, θα αποτελούσε μια επιτυχημένη συνταγή για ολιστική μάθηση, η οποία μάλιστα θα κεντρίζει το ενδιαφέρον τους και θα επιφέρει άριστα αποτελέσματα, υλοποιώντας τις αρχές της μεικτής μάθησης. Όμως στην παρούσα φάση, αποζητώ το φυσικό χώρο του σχολείου, και ευελπιστώ σύντομα να ξαναζήσουμε τα όμορφα συναισθήματα που μας δημιουργούν οι χαρούμενες φωνές, η αστείρευτη ενέργεια και η γλυκιά παρουσία των μαθητών μας…

Ως γονιός και παράλληλα εκπαιδευτικός πως αξιολογείτε τις νέες συνθήκες και πως πιστεύετε ότι επηρεάζεται η ψυχολογία των μαθητών;

Η ψυχολογία των παιδιών μας αυτό τον καιρό επηρεάζεται από μια σειρά μέτρων που έχουν αναγγελθεί και ουσιαστικά αλλάζουν την καθημερινότητα  και τις συνήθειές τους. Πλέον μια βόλτα στο πάρκο φαντάζει ουτοπική… Όμως, η εξ αποστάσεως διδασκαλία ανοίγει ένα παράθυρο επικοινωνίας και χαρίζει μια νότα αισιοδοξίας. Τα «Εκπαιδευτήρια Πάνου» φρόντιζαν οι απότομες αυτές αλλαγές να συγκεραστούν και αυτό βλέπω καθημερινά μέσα από τα διαδικτυακά μαθήματα όχι μόνο ως εκπαιδευτικός αλλά και ως γονέας. Τα παιδιά περιμένουν με ανυπομονησία να ξεκινήσει το μάθημα! Συνομιλούν με τους συμμαθητές, χαμογελούν, διεκπεραιώνουν εργασίες, κάνουν ρομποτική, πραγματοποιούν σύντομες γραπτές δοκιμασίες! Για εμάς το σχολείο δεν έκλεισε… Είναι και παραμένει ανοιχτό, αποδεικνύοντας ότι, όταν υπάρχει σχέδιο, οργάνωση και όραμα, όλα είναι εφικτά!

Τι μήνυμα θα θέλατε να στείλετε σε εκείνους που θα διαβάσουν τη συζήτησή μας; 

Στην εκπαίδευση δεν υπάρχουν όρια. Τα όρια και τους περιορισμούς τους βάζουμε εμείς. Οι νέες τεχνολογίες, όταν συνοδεύονται από τον σωστό σχεδιασμό, μετατρέπουν τα σπίτια μας σε αίθουσες διδασκαλίας και τις αυλές μας σε προαύλια…

Εύχομαι  Καλή Ανάσταση, με υγεία και αισιοδοξία!

Προτεινόμενα άρθρα