Στην πένα…: Ένα απογοητευτικό Τεχνικό Πρόγραμμα

Γράφει ο Γιώργος Ασημακόπουλος

Το Τεχνικό Πρόγραμμα και ο Προϋπολογισμός είναι τα κορυφαία εργαλεία του Δήμου. Επειδή δε είναι το πρώτο τεχνικό πρόγραμμα της νέας Δημοτικής Αρχής είναι διπλά σημαντική στιγμή, ουσιαστικά είναι η πλέον σημαντική της θητείας. Είναι η ώρα που η Δημοτική Αρχή παρουσιάζει το όραμά της, για το οποίο έχει τέσσερα πλήρη έτη για να το υλοποιήσει.
Δυστυχώς όμως ο Δήμαρχος ουσιαστικά δεν παρουσίασε τεχνικό πρόγραμμα. Το Τεχνικό Πρόγραμμα το οποίο εισηγήθηκε σε τρία μόλις λεπτά και αποτυπώνεται σε μισή μόλις σελίδα Α4, αποτελείται από επτά μόλις λέξεις: «ΟΔΟΠΟΙΙΑ & ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ 2020». Επειδή είναι σημαντική στιγμή για τη νέα Αρχή η κριτική είναι εκούσια υποτονική . Ας σταθούμε μόνο στο τι θα περίμενε ο Δημότης από μια νέα Δημοτική Αρχή τέτοια μέρα.
Η Ναυπακτία έχει ένα στοίχημα που πρέπει να κερδίσει: τοπική ανάπτυξη και ποιότητα ζωής. Αυτά θα έπρεπε να περιλαμβάνει το Τεχνικό Πρόγραμμα με αριθμούς, έργα και τίτλους μελετών: ένα σχέδιο που να υπηρετεί τα παραπάνω.
Ένα σχέδιο για το παραλιακό μέτωπο. Τι σχεδιάζεται για την αποκατάσταση της χωματερής στον Πούντο. Ποια συμπληρωματικά έργα στο τουριστικό καταφύγιο του Γριμπόβου προχωρούν, πως θα λειτουργήσει το άλσος σε συνδυασμό με το καταφύγιο σκαφών. Τι ετοιμάζεται για τον διαχωρισμό λυμάτων και όμβριων που τώρα κάνουν αντλιοστάσια να υπερχειλίζουν. Τι σχεδιάζεται για το λιμάνι όπου οι σπηλαιώσεις απειλούν το μνημείο. Τι ετοιμάζεται ώστε η πλαζ να αξιοποιηθεί, ενδεχομένως σε συνδυασμό με το ακίνητο του Δήμου που βρίσκεται εκεί. Τι θα αλλάξει στην παραλία του Αντιρρίου, της Μακύνειας, της Βασιλικής και του Κρυονερίου.
Ένα σχέδιό για το τουριστικό προϊόν που παρέχει η Ναυπακτία. Μια μελέτη για ένα μουσείο ή, για το ανοιχτό θέατρο κάτω από το ρολόι. Ένα σχέδιο διαφήμισης και προβολής. Μια μελέτη για τη αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της Ορεινής Ναυπακτίας. Καμία αναφορά σε μονοπάτια, Ευηνολίμνη, κλπ. Για όλα αυτά δεν υπάρχει ουσιαστικά λέξη στον προϋπολογισμό και το τεχνικό πρόγραμμα.
Πέρα από την τοπική ανάπτυξη, στον τομέα της ποιότητας ζωής θα αναμενόταν αναφορά για το πώς θα αναβαθμιστεί κυκλοφοριακά το κέντρο.Πως θα δωθεί προτεραιότητα στον πεζό και στο ποδήλατο, με ένα ολοκληρωμένο δίκτυο πεζοδρομίων και ποδηλατοδρόμων από τις εργατικές κατοικίες στη Θέρμου έως τη Δάφνη, από την Παλιοπαναγιά έως τον Σκα. Πως με τα παθητικά μέσα αποτροπής της στάθμευσης θα κατέβουν επιτέλους τα αυτοκίνητα από τα πεζοδρόμια απαλείφοντας την τριτοκοσμική εικόνα που και μας ταλαιπωρεί αλλά και διώχνει επισκέπτες. Πως θα έχουμε ελεγχόμενη στάθμευση αυτοματοποιημένη με εφαρμογές έξυπνου Δήμου.
Θα περίμενε ο Δημότης να ενταχθούν στο Τεχνικό Πρόγραμμα δράσεις για τη νέα γενιά. Να γράφεται κάπου ο τίτλος «μελέτη για τη δημιουργία αθλητικού κέντρου ανατολικών ή δυτικών κοινοτήτων Ναυπάκτου». Για νέα σχολεία, για τη λειτουργία του κυκλοφοριακού πάρκου.
Σήμερα έπρεπε να σχεδιάζεται ο έξυπνος Δήμος. Ευρυζωνικές συνδέσεις στο διαδίκτυο στις ορεινές περιοχές του Δήμου, ώστε να ενισχυθεί και η επιχειρηματικότητα αλλά και ο τουρισμός. Τεχνολογικές λύσεις που διασφαλίζουν τη μείωση του κόστους των 800.000€ του ηλεκτροφωτισμού και της συλλογής απορριμμάτων, αντί να ψηφίζονται αυξήσεις τελών.
Μια τέτοια μέρα από ένα νέο Δήμαρχο που έχει μια ολόκληρη θητεία μπροστά του θα περίμενε να ακούσει κανείς ένα σχέδιο με αρχή, μέση και τέλος: ένα πραγματικό πρόγραμμα. Ενδεχομένως με διαφορετικές δράσεις, με άλλα έργα, με άλλους στόχους από αυτά που αναφέρονται παραπάνω. Θα έπρεπε όμως να υπάρχει ένα σχέδιο.
Είναι μισή αλήθεια ότι «λεφτά δεν υπάρχουν» από τη ΣΑΤΑ για την υλοποίηση ενός τέτοιου σχεδίου. Το Τεχνικό Πρόγραμμα όπως ψηφίστηκε δεσμεύει ποσά σε πλασματικές δαπάνες που η Δημοτική Αρχή, κατά ομολογία της, δεν έχει πρόθεση να κάνει.
Πράγματι όμως, σε ένα σύγχρονο Δήμο η ΣΑΤΑ δεν αρκεί να κάνεις τίποτα πέρα από τα βασικά. Πως λοιπόν άλλοι Δήμοι τα καταφέρνουν; Μελέτες. Η ΣΑΤΑ σήμερα, ή τουλάχιστον ένα μεγάλο μέρος της, έπρεπε να διατεθεί για μελέτες. Έτσι όταν προκύπτουν χρηματοδοτικά εργαλεία όπως ο Φιλόδημος, το ΕΣΠΑ, τα Leader, το Intereg, το Πράσινο Ταμείο κλπ, θα μπορούσαμε να διεκδικήσουμε και να πάρουμε πιστώσεις. Μελέτες οι οποίες μέσα από τους τίτλους τους θα αποτύπωναν το όραμά του Δημάρχου για το που θέλει να οδηγήσει τον τόπο στην τρέχουσα θητεία. Αντί για αυτό όμως διατίθενται συνολικά μόλις 50.000€ περίπου για μελέτες, ποσό ελάχιστο για να ετοιμαστούμε για νέα έργα.
Αντί για μια ολοκληρωμένη παρουσίαση ενός σχεδίου παρουσιάστηκε ένα πενιχρό τεχνικό πρόγραμμα μισής σελίδας και επτά λέξεων. «ΟΔΟΠΟΙΙΑ ΚΑΙ ΑΝΑΠΛΑΣΕΙΣ ΔΗΜΟΤΙΚΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ ΧΧΧ 2020». Πενήντα χιλιάδες ευρώ άσφαλτος, τσιμέντο και αμμοχάλικο για κάθε πρώην Δήμο.

Η μέρα αυτή δεν είναι για κριτική. Δυστυχώς όμως, όσο και να θέλει κάποιος να διατηρήσει θετική διάθεση για την κορυφαία ημέρα της Δημοτικής Αρχής, τα λέει όλα το τεχνικό πρόγραμμα που υποβλήθηκε. Στο Τεχνικό Πρόγραμμα θα έπρεπε να κυριαρχεί η λέξη ΜΕΛΕΤΗ, αντί για ΟΔΟΠΟΙΙΑ. Δυστυχώς το Τεχνικό Πρόγραμμα μας προετοιμάζει για μια ακόμα χαμένη θητεία.

Προτεινόμενα άρθρα