Στόχος η μικρότερη ταλαιπωρία από το έργο της ανάπλασης

Αλλά διαφωνία για το πώς μπορεί να επιτευχθεί

Το δημοτικό συμβούλιο που πραγματοποιήθηκε το απόγευμα της Δευτέρας, με θέμα το έργο της ανάπλασης στο κέντρο της Ναυπάκτου και την πορεία των εργασιών, έφερε αντιμέτωπη τη δημοτική αρχή με την αντιπολίτευση, αλλά και με μερίδα των παρευρισκόμενων πολιτών και επαγγελματιών. Ο δήμαρχος Βασίλης Γκίζας δεσμεύτηκε πως ο δήμος θα ασκήσει κάθε πίεση προκειμένου να υπάρξει η μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία, θέτοντας ως πρώτο στόχο την ολοκλήρωση των εργασιών στην οδό Μπότσαρη νωρίτερα του προβλεπόμενου επταμήνου. Η αντιπολίτευση τον κατηγόρησε για ανυπαρξία συντονισμού και οργάνωσης, χωρίς να λείψουν μάλιστα και οι στιγμές έντασης, αφού αναφορές της αντιμετωπίστηκαν ως ψευδείς για τη δημιουργία εντυπώσεων.

Την εισήγηση του θέματος έκανε ο δήμαρχος Βασίλης Γκίζας, ο οποίος αρχικά μίλησε για το τυπικό χρονοδιάγραμμα του έργου, το οποίο στο σύνολό του είναι δύο χρόνια, ενώ για το τμήμα της οδού Μπότσαρη επτά μήνες, εκφράζοντας την πεποίθηση πως το δεύτερο μπορεί να είναι και πιο σύντομα έτοιμο. Σημείωσε πως πρόκειται για έργο που είναι δύσκολο λόγω του σημείου που εκτελείται, εντός ενός κέντρου πόλης, με ιστορική σημασία παράλληλα, τονίζοντας πως ήδη μετά τις πρώτες ημέρες έχει υπάρξει βελτίωση ως προς κάποια προβλήματα που παρουσιάστηκαν, πχ κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση με την ταυτόχρονη κυκλοφορία.  «Τα προβλήματα καθημερινά επιλύονται από την υπηρεσία που είναι πάνω στο έργο, παρά τα όσα προκύπτουν κι αυτά είναι πολλά», είπε, εκτιμώντας πως όλα θα εξελιχθούν ομαλά, δεδομένων πάντα των συνθηκών.

Ο Ανδρέας Κοτσανας ρώτησε γιατί δεν είναι παρών στο συμβούλιο ο ίδιος ο εργολάβος, για να του απαντήσει ο δήμαρχος πως εκλήθη αλλά επέλεξε να μην κάνει την εμφάνισή του, καθώς επίσης και το εάν του έχει δοθεί η προκαταβολή που προβλέπεται, δηλαδή το 5% επί του συνολικού ποσού του έργου, που είναι 58.000 ευρώ. Σημειώνοντας πως όντος η κυκλοφορία είναι πλέον καλύτερη, ο Παναγιώτης Κονίδας ρώτησε για το εάν έχει προταθεί να γίνονται περισσότερες της μίας βάρδιες εργασιών, ώστε να τελειώσει πιο γρήγορα, ενώ ο Θωμάς Κοτρωνιάς ζήτησε να μάθει για το ποιος έδωσε εντολή να κοπεί το έργο αντικατάστασης των αγωγών στην οδό Μπότσαρη. Ο Γιώργος Κέστος για το τελευταίο ερώτημα απάντησε πως αυτό δεν ήταν επιλογή της Τεχνικής Υπηρεσίας, δείχνοντας ενδεχομένως τη ΔΕΥΑΝ ως αρμόδια, κάτι που όμως δεν βρήκε σύμφωνο τον αντιδήμαρχο, αφού όπως είπε η δημοτική επιχείρηση δεν ερωτήθηκε ποτέ.

Β. Γκίζας: «Υπεύθυνη η στάση της πόλης»

Παίρνοντας εκ νέου το λόγο ο Β. Γκίζας είπε ότι τα μεγαλύτερα προβλήματα προκύπτουν λόγω του κακού προγραμματισμού που γίνεται συνήθως, αφού πρώτα προκύπτει μία χρηματοδότηση και στη συνέχεια αποφασίζεται, αλλά με την πίεση του χρόνου, το πιο έργο θα εκτελεστεί. «Κάθε έργο θα πρέπει να συνοδεύεται από μελέτη εφαρμογής», πρόσθεσε, σημειώνοντας πως ο ίδιος δεν επιθυμεί να σηκώνει τους τόνους για τις τεχνικές λεπτομέρειες του ζητήματος. «Η στάση της πόλης έως σήμερα είναι άκρως υπεύθυνη», πρόσθεσε, απαντώντας και στο ερώτημα για τις βάρδιες λέγοντας πως η λύση δεν θα είναι αυτή αλλά τα διπλά συνεργεία. Τέλος είπε πως έχει δοθεί η προκαταβολή στον εργολάβο, στο ποσοστό που ορίζεται, δηλαδή κατά το 5%, παρότι αυτός είχε ζητήσει αρχικά το διπλάσιο.

Α. Κοτσανάς: «Καμία πίεση προς τον εργολάβο»

Περνώντας στο στάδιο των τοποθετήσεων ο Α. Κοτσανάς έστρεψε από την αρχή τα βέλη του προς το δήμαρχο, λέγοντας πως δεν είναι αποφασισμένος να ασκήσει πιέσεις προς τα εκεί που πρέπει, αντιθέτως, όπως σημείωσε, ζητά από τον κόσμο να αποτελέσει το μαξιλάρι της πίεσης. Υποστήριξε ακόμα πως οι άνθρωποι της πρώην δημοτικής αρχής που έχουν την εμπειρία της ανάπλασης στο ανατολικό κομμάτι της πόλης δεν κλήθηκαν ποτέ να καταθέσουν τις προτάσεις τους και να βοηθήσουν, απορρίπτοντας και τα όσα ειπώθηκαν για βελτίωση της κυκλοφορίας, αφού κατά τον ίδιο το πρόβλημα παραμένει μεγάλο. Παρουσίασε το χρονοδιάγραμμα των εργασιών βάσει της σύμβασης, τονίζοντας πως για 700 ημέρες έχουμε εκχωρήσει στον εργολάβο το δικαίωμα να κάνει ότι θέλει στην πόλη, μεμφόμενος το δήμαρχος για το ότι δεν άλλαξε τη σύμβαση που είχε υπογραφεί από τους προκατόχους του.

Η ένταση

Εστιάζοντας στις εργασίες της οδού Μπότσαρη σημείωσε ότι για 230 μέτρα δρόμου, την αλλαγή του τάπητα και την κάλυψή του με πέτρα, δίνουμε επτά μήνες χρόνο, συμπληρώνοντας ακολούθως πως ο δήμος δεν μπορεί να πιέσει τον εργολάβο καθώς διόρισε στο έργο φιλικά πρόσωπα της δημοτικής αρχής. Στο σημείο εκείνο παρενέβη ο δήμαρχος και του ζήτησε να δώσει ένα όνομα από αυτούς, πράγμα που δεν έκανε ο Α. Κοτσανάς, με συνέπεια ο Β. Γκίζας να τον αποκαλέσει ψεύτη.

Συνεχίζοντας ο επικεφαλής της παράταξης της αντιπολίτευσης πέρασε στην ενότητα των υλικών, καθώς ακόμα δεν έχουν επιλεγεί, υποστηρίζοντας πως ο εργολάβος προσπαθεί να αλλάξει τη μελέτη δημιουργώντας κρίση προκειμένου να φέρει άλλο υλικό που θα είναι πιο φθηνό. «Γιατί δεν δουλεύουν τμηματικά και να μην κλείνει ο δρόμος σε όλο αυτό το διάστημα;», ρώτησε στη συνέχεια, κάνοντας λόγο και για αστοχίες στο κυκλοφοριακό, αφού θα μπορούσε να έχει προβλεφθεί η χρήση μίνι μπας. Τέλος, είπε πως στόχος του εν λόγω συμβουλίου θα πρέπει να είναι ένα αυστηρό χρονοδιάγραμμα για όλες τις εργασίες.

Γ. Γούλας: «Δεν υπήρξαν προβλέψεις»

«Στόχος μας θα πρέπει να είναι η μικρότερη δυνατή ταλαιπωρία», είπε ο Γιώργος Γούλας, εστιάζοντας όμως και αυτός στο ότι δεν έγιναν εγκαίρως προβλέψεις για το θέμα της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων αλλά και για την επιλογή των υλικών. Για τα τελευταία μάλιστα σημείωσε πως η επιτροπή που έχει συγκροτηθεί για τον έλεγχό τους δεν έχει καταλήξει σε κάποιο αποτέλεσμα, θυμίζοντας πως ο ίδιος πρότεινε, αφού όπως είπε ακόμα θα υπάρξουν καθυστερήσεις για την έναρξη των εργασιών, να δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία ο οδός Μπότσαρη, πράγμα όμως που πλέον δεν μπορεί να γίνει αφού έγινε σήμανση του δρόμου. «Εφόσον θα σκαφτεί και θα έχουμε και καθυστέρηση, η ΔΕΥΑΝ θα πρέπει να κάνει διαγωνισμό για την αντικατάσταση του αγωγού», είπε ακολούθως, θέτοντας και το θέμα του υψομέτρου που θα φτάσει το οδόστρωμα, αφού βάσει των στοιχείων που υπάρχουν θα πρέπει να γίνουν σε σημεία του μεγαλύτερα σκαψίματα από αυτά που υπολογίζονται.

Μόνο ζητούμενο ο χρόνος

Απαντώντας ο δήμαρχος είπε ότι οι επιλογή της πέτρας αποτελεί υπόθεση που θα κλείσει εντός της εβδομάδας, αφού ήδη υπάρχουν οι πιθανές επιλογές τις οποίες μάλιστα έχει εγκρίνει η αρχαιολογία, ενώ ως προς τους χρόνους της παραγγελίας και της παράδοσης του υλικού είπε ότι από τη δική του έρευνα αυτή δεν μπορεί να διαρκέσει παραπάνω από 10 ημέρες. «Το μόνο που ενδιαφέρει τον κόσμο είναι τα χρονοδιάγραμμα», είπε ο Ντίνος Τσουκαλάς, σημειώνοντας πως ο δήμος καταβάλει προσπάθεια για το πιο γρήγορο αποτέλεσμα, ζητώντας μάλιστα από τη μειοψηφία του δήμου να μην κάνει αντιπολίτευση με την αγωνία του κόσμου. «Οφείλουμε να συντομεύσουμε το έργο, και η πρώτη φάση του μπορεί να μειωθεί από τους 7 μήνες», είπε ο Γιάννης Νταουσάνης, επαναφέροντας μία παλιότερη πρότασή του σύμφωνα με την οποία θα πρέπει να συσταθεί επιτροπή στο δήμο, μαζί με φορείς της περιοχής, όπου θα αποφασίσει συνολικά για τα υλικά που θα πρέπει να χρησιμοποιούνται στα έργα, ώστε να μην ερχόμαστε συνεχώς μπροστά σε τέτοιου είδους ζητήματα.

Γ. Σιαμαντάς: «Εσείς μας σταματήσατε»

«Είναι ευθύνη μας το ότι έχουμε φέρει τους εργάτες και όχι το υλικό του έργου», είπε ο Γιώργος Σιαμαντάς, λέγοντας και προς το Θ. Κοτρωνιά πως δεν είναι δυνατόν να μιλά σήμερα για κάτι που δεν εξέφρασε αντίρρηση όταν ήταν μέλος της εκτελεστικής επιτροπής του δήμου κατά την προηγούμενη θητεία. «Δρομολογήσαμε το έργο γιατί οφείλει η πόλη να αποκαταστήσει τα χαρακτηριστικά της στο ιστορικό της κέντρο», πρόσθεσε, σημειώνοντας ακόμα πως η νυν δημοτική αρχή ζήτησε την παύση των διαδικασιών του έργου από την προηγούμενη, το περασμένο καλοκαίρι, με αποτέλεσμα να χαθεί χρόνος και να μην γίνει έναρξη το Νοέμβριο. Καταλήγοντας πρότεινε να δημιουργηθεί διαπαραταξιακή επιτροπή που θα παρακολουθεί συνεχώς το έργο.

Οι απαντήσεις και οι βολές

Απαντώντας του ο Θ. Κοτρωνιάς τόνισε πως η πρώην Εκτελεστική Επιτροπή του δήμου αποφάσιζε όχι βάσει των απόψεων των μελών της, αλλά κυρίως των θέλω ενός, δείχνοντας προς τον Κ. Καρακώστα,  η γνώμη του οποίου όπως είπε υπερίσχυε ακόμα κι αν όλοι οι άλλοι ήταν κατά του (πχ κίνηση Αποκαύκου). Επανερχόμενος ο δήμαρχος ενημέρωσε για το χώρο στάθμευσης που έχει διαμορφωθεί δίπλα στην Οικονομική Υπηρεσία, και είναι τριών επιπέδων, προσθέτοντας ακόμα πως στα άμεσα σχέδια για την αποσυμφόρηση της κυκλοφορίας είναι και  βελτίωση του δρόμου που οδηγεί από το κάστρο στον περιφερειακό. «Εγώ δεν είπα ποτέ να μην κάνετε την κυκλοφοριακή μελέτη το καλοκαίρι, ή να μην προχωρήσει η επιλογή των υλικών», απάντησε στο Γ. Σιαμαντά, λέγοντας πως συμφώνησε μόνο στο να μην ξεκινήσουν οι εργασίες εντός της περιόδου, όπως είχε ζητηθεί από τους επαγγελματίες. «Η αντιπολίτευση δημιουργεί εντυπώσεις», είπε ο Χαρ. Καραδήμας, τονίζοντας και αυτός πως τον κόσμο δεν τον αφορούν τα υλικά του έργου αλλά το πότε θα γίνει, κάτι για το οποίο οι άνθρωποι του δήμου εργάζονται καθημερινά.

«Το καλοκαίρι δεν ήρθατε στο δήμο να ενημερωθείτε για να είστε έτοιμοι, ενώ μας ζητήσατε να σταματήσουμε κάθε ενέργεια», είπε ο Ν. Δημητρόπουλος, για να εισπράξει και αυτός της αντίδραση του δημάρχου, ο οποίος έκανε λόγο για ψευδείς αναφορές. Αναφερόμενος στο θέμα του αγωγού είπε πως το μεγαλύτερο μέρος αυτών των αλλαγών γίνεται, αφού περιλαμβάνονται και οι κάθετες οδοί, συμφωνώντας και αυτός με την παρατήρηση της αντιπολίτευσης για ανυπαρξία συντονισμού, στον οποίο η παράταξή του θέλει να συνδράμει αν της ζητηθεί.

Οι παρατηρήσεις των επαγγελματιών

Πρώτος το λόγο από τους παρευρισκόμενους πήρε ο Αποστόλης Παπαϊωάννου, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου της πόλης, σημειώνοντας πως απ’ ότι φαίνεται έως ώρας το έργο έχει προβλήματα. «Να τελειώσει γρήγορα ο κάτω δρόμος», είπε με νόημα θέτοντας αυτό ως βασικό για την αρχή ζητούμενο, ζητώντας δέσμευση για το πότε μπορεί να γίνει, καταθέτοντας και αυτός πρόταση για τη δρομολόγηση μίνι μπας το οποίο θα συνδέσει δύο χώρους στάθμευσης ανατολικά και δυτικά της πόλης. «Σε περιόδους που έχει κίνηση από κόσμο η πόλη να γίνει ο κάτω δρόμος πεζόδρομος με την απομάκρυνση της σήμανσης που δεν επιτρέπει τώρα την κυκλοφορία των πεζών», είπαν επαγγελματίες της πόλης, δηλώνοντας σύμμαχοι του έργου αρκεί να γίνουν διορθώσεις σε βασικά ζητήματα που προέκυψαν, όπως αυτό της μη πρόβλεψης θέσεων φορτοεκφόρτωσης.

«Δεν έχουμε διάθεση αντιπαράθεσης αλλά να συμβάλουμε στην επίλυση των προβλημάτων», είπε ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Θέμης Δαβανέλλος, εκφράζοντας τη δυσαρέσκειά του για το ότι ως φορέας δεν εκλήθη από το δήμο σε σημαντικές συζητήσεις που έγιναν. Πρότεινε την τμηματική εκτέλεση των εργασιών, με έναρξη από τη Σοϊδά, ώστε ο κάτω δρόμος να μην κλείσει εξαρχής, σημειώνοντας ακολούθως πως στην επιστολή που δόθηκε στους επαγγελματίες από το δήμο τους προτρέπει να κάνουν φορτοεκφόρτωση από τις κάθετες οδούς, χωρίς όμως να έχουν προβλεφθεί οι αντίστοιχες θέσεις. Ζήτησε λοιπόν την άμεση σηματοδότηση αυτών, την απαγόρευση κυκλοφορίας εντός της πόλης φορτηγών άνω των 3.5 τόνων, τον περιορισμός της κυκλοφορίας του ΚΤΕΛ και τη χρήση μικρότερων λεωφορείων, τη θέσπιση δύο βαρδιών εργασιών, τη συνεχή ροή κυκλοφορίας στο λιμάνι, την εξεύρεση θέσεων ΑμεΑ καθώς χάθηκαν οι πριν υπάρχουσες, καθώς τέλος και να συσταθεί μία επιτροπή που θα παρακολουθεί και να συντονίζει το έργο.

Εκ μέρους των ιδιοκτητών ταξί ο Θωμάς Μπανιάς έθεσε ως ζήτημα καταρχάς το ότι η πιάτσα των ταξί στην Εθνική Τράπεζα καταλαμβάνεται συνεχώς από ΙΧ ιδιωτικής χρήσης, ενώ στη συνέχεια αναφέρθηκε και στο ότι επί της οδού Τζαβέλα πλέον δεν είναι εφικτή η επιβίβαση πελατών. «Ήμασταν απόντες από τις συζητήσεις για το έργο», είπε ακολούθως, εκφράζοντας την επιθυμία η θέση πλέον της πιάτσας στην οδό Σοϊδά να είναι προσωρινή, επαναφέροντας μάλιστα στο σημείο εκείνο το αίτημα του κλάδου του, με την ολοκλήρωση των εργασιών, να μεταφερθεί και πάλι στο σημείο που ήταν ανατολικά της πλατείας του λιμανιού και όχι βόρειά της, όπως προβλέπεται από τη μελέτη.

Και η σπόντα με «εμπλοκή»… Κατσιφάρα

Την ανυπαρξία διαβούλευσης για το έργο, όπως και για πολλά ακόμα που έγιναν, έθεσε ο Κ. Κωταντούλας, λέγοντας πως αυτό αποτελεί μία διαχρονική πληγή για το δήμο και τις δημοτικής αρχές, οι οποίες φέρνουν χρήματα στο δήμο και κάνοντας εν συνεχεια έργα, αλλά χωρίς να έχουν πριν κάνει την ανάλογη ενημέρωση της κοινωνίας με αποτέλεσμα αυτό να βαίνει εναντίον τους. Δράττοντας την ευκαιρία είπε ακόμα ότι κάποιοι από τη σημερινή συνδιοίκηση του δήμου προεκλογικά είπαν στο Απ. Κατσιφάρα, με τον οποίο ο ίδιος ήταν υποψήφιος στις εκλογές, να μην ανακοινώσει το έργο του καταφυγίου στη Ναύπακτο γιατί θα το καρπωθεί η παράταξη του Τ. Λουκόπουλος, προσθέτοντας μάλιστα ότι ο πρώην περιφερειάρχης θα έδιναν και τα περισσότερα χρήματα που απαιτούνται για να ολοκληρωθεί, πράγμα που πλέον οφείλει να κάνει ο νυν.

Η χρόνια πληγή των έργων

Ο Γιώργος Ασημακόπουλος χαρακτήρισε το έργο «υπόδειγμα» για το πώς γίνονται οι παρεμβάσεις στη Ναύπακτο, όχι όμως με την καλή έννοια. Είπε ότι στην ουσία δεν ακουμπά βασικά ζητήματα, ενώ εστίασε και στο ότι για μία ακόμα φορά επιλέγουμε τα υλικά ενός έργου, που όμως δεν θα έχουν σχέση με άλλα σε άλλα σημεία που ήδη έχουν γίνει εργασίες. Υποστήριξε και αυτός το ότι θα πρέπει να αλλαχθεί ο αγωγός στην οδό Μπότσαρη, ενώ δεν παρέλειψε να πει ότι έχουν γίνει πολλές αναπλάσεις στο κέντρο, με την εικόνα του όμως ακόμα να θυμίζει τη δεκαετία του ’60. Ζήτησε συγγνώμη από δημότες και επαγγελματίες για την ταλαιπωρία που υφίστανται, δηλώνοντας άγνοια για το πότε θα ολοκληρωθεί το έργο, αφού κανείς δεν μπορεί από το δήμο να απαντήσει υπεύθυνα. Τέλος παρατήρησε πως όσο εκλέγονται δήμαρχοι επειδή κάποιοι συμμαχούν για τις καρέκλες και όχι για τις ιδέες, όσο τα προεκλογικά προγράμματα θεωρούνται περιττά, όσο δεν βρίσκεται δήμαρχος να δείξει ένα ολοκληρωμένο πλάνο, όλα θα γίνονται όπως αυτό το έργο, δηλαδή χωρίς σχέδιο και χωρίς υποδομή.

Τελευταίος το λόγο πήρε ο αντιδήμαρχος Ζαχαρίας Χοχτούλας ο οποίος καταρχάς σημείωσε πως η κυκλοφοριακή μελέτη ορίζει το σύνολο του χώρου ως εργοτάξιο, πράγμα που σημαίνει ότι σήμερα κακώς σε σημεία αυτού υπάρχουν αυτοκίνητα. Απέρριψε το ότι χάνεται χρόνος, λέγοντας πως είναι σε εξέλιξη εργασίες που έχουν να κάνουν με την εκτίμηση του πάχους του οδοστρώματος, ενώ για τη φορτοεκφόρτωση είπε ότι η λύση είναι οι κάθετες οδοί, υπό το σημερινό καθεστώς, αφού για να γίνει η σηματοδότηση τυπικά θα απαιτηθεί χρόνος, κάτι που δεν θα έχει εν τέλει κανένα όφελος.

Ο επίλογος

Να τεθεί η 5η Απριλίου ως ημερομηνία στόχος που η οδός Μπότσαρη θα δοθεί και πάλι στην κυκλοφορία, τουλάχιστον από την αίθουσα Ναυπακτία έως και την Αγελάου, ζήτησε ο Α. Κοτσανάς, ενώ ο δήμαρχος κλείνοντας επανέλαβε ότι δεν μπορεί να μιλήσει για συγκεκριμένες ημερομηνίες, αλλά για πίεση του δήμου για το καλύτερο και πιο σύντομο αποτέλεσμα. Ενημέρωσε ακόμα το σώμα πως αναμένεται να παραληφθεί μία μελέτη του Παν/μίου Πατρών, η οποία θα δείξει την εικόνα της πόλης όπως θα πρέπει να είναι εντός των τειχών, αποτελώντας στην ουσία έναν μπούσουλα πάνω στον οποίο θα γίνονται όλες οι μελλοντικές παρεμβάσεις. Τέλος, σημείωσε ότι σύντομα θα είναι έτοιμο το σύνολο των μελετών από το Σκα έως τη Δάφνη που θα αφορά στα πεζοδρόμια, πολλά από τα οποία θα γίνουν από τη νυν θητεία, αφήνοντας προίκα αλλά άρτια από άποψη προετοιμασίας τα υπόλοιπα για τους επόμενους.

Προτεινόμενα άρθρα