«Συνεχίζεται η αποσπασματική λογική ρυθμίσεων»

Ο Δημήτρης Κωνσταντόπουλος για το νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας

 «Η αποσπασματική λογική ρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η έλλειψη συνολικής πρότασης για όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης δυστυχώς συνεχίζεται»! Αυτό τόνισε κατά την ομιλία του στη συζήτηση για το Νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων ο βουλευτής Αιτ/νίας του ΚΙΝΑΛ Δημήτρης Κωνσταντόπουλος.

Αναλυτικά η τοποθέτησή του είχε ως εξής:

«Η αποσπασματική λογική ρυθμίσεων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση και η έλλειψη συνολικής πρότασης για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης δυστυχώς συνεχίζεται.

Εμείς, το Κίνημα Αλλαγής ζητάμε για μία ακόμη φορά την επανασύσταση του  Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας, το γνωστό σε όλους ΕΣΥΠ και τούτο ώστε επιτέλους να επιστρέψουμε στην κανονικότητα.

Να τονίσω, κυρία Υπουργέ, ότι καταργήσατε την ΑΔΙΠ, μία καταξιωμένη και αντικειμενική Αρχή και αντ’ αυτής θεσπίσατε μία νέα Αρχή την ονομαζόμενη ΕΘΑΑΕ. Ως Κίνημα Αλλαγής στηρίξαμε την ΑΔΙΠ -και είναι γνωστό προς όλους- μία ανεξάρτητη αρχή για τη διασφάλιση ποιότητας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση με αποφασιστικό και δεσμευτικό ρόλο για το Υπουργείο και για τούτο, λοιπόν, δεν κατανοούμε τους λόγους κατάργησης της.

Προτείνετε αντί της ΑΔΙΠ, Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας, την ΕΘΑΑΕ, την Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, όπως την ονομάσατε, όργανο χωρίς ουσιαστική και αποφασιστική αρμοδιότητα. Και ρωτώ: Πόσο ανεξάρτητη είναι όταν αποτελεί ελεγκτικό μηχανισμό διορισμένο από το Υπουργείο;

Εμείς, ως Κίνημα Αλλαγής πιστεύουμε στη διαδικασία αξιολόγησης των ΑΕΙ, αξιολόγηση με στόχο να αντιμετωπιστούν αδυναμίες και ελλείψεις. Αυτή η αξιολόγηση συμβάλει στην ποιοτική βελτίωσή της, είναι ανατροφοδοτική και πρέπει να συνδέεται με πόρους και χρηματοδότηση.

Κυρία Υπουργέ, έχουμε μία ουσιαστική διαφορά. Εμείς θεωρούμε την εκπαίδευση δημόσιο αγαθό και ζητάμε την ενίσχυση της, την ενίσχυση της δημόσιας δωρεάν παιδείας σε όλες τις βαθμίδες.

Σε ό,τι αφορά τις διατάξεις για τους ΕΛΚΕ οι ρυθμίσεις που προτείνονται είναι πολύ κατώτερες από τις προσδοκώμενες.

Να θυμίσω ότι -το είπαν και οι φορείς κατά τη διάρκεια της διαδικασίας των ακροάσεων- είναι επιτακτική η ανάγκη αποδέσμευσης από τις χρονοβόρες γραφειοκρατικές διαδικασίες που λειτουργούν έως σήμερα. Δεν λάβατε καθόλου υπόψη σας τις δυνατότητες που προσέφερε ο ν. 4009/11 για την επίλυση θεμάτων γραφειοκρατίας.

Κυρίες και κύριοι συνάδελφοι, διαφωνούμε με το άρθρο 50, το οποίο επισημαίνω ότι δεν είχε μπει στη διαβούλευση. Έχουμε μία εξίσωση των πτυχίων, τα οποία δεν έχουν ακαδημαϊκή αναγνώριση με τα πτυχία των ελληνικών ή ξένων ΑΕΙ και μάλιστα ως προσόν διορισμού στο δημόσιο και ειδικά στην εκπαίδευση.

Με την επαναφορά του ν.4065/2019 και τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 38/2010 που καταργήθηκαν και με το ν.4610/19 επεκτείνατε τις προβλέψεις για αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας σε τίτλους και μάλιστα όχι μόνο άλλου κράτους μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, αλλά και κάθε τρίτης χώρας ακόμα και χωρίς αμοιβαιότητα.

Αγαπητοί συνάδελφοι, εδώ οφείλουμε μία μικρή αναδρομή στο ιστορικό της λειτουργίας των κολλεγίων. Ξεκινάμε με την Ευρωπαϊκή Οδηγία του 2005/36 και την έκδοση του Προεδρικού Διατάγματος 38 του 2010. Η Οδηγία 2005/36 αφορά την αναγνώριση επαγγελματικών προσόντων και σε καμμία περίπτωση την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων, αυτό να κρατηθεί. Η ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων ανήκει αποκλειστικά στην αρμοδιότητα των κρατών-μελών και προσθέτει ότι όσον αφορά τα κολλέγια αυτά δεν μπορούν να παρέχουν κανένα, μα κανένα τίτλο εκπαίδευσης παρά μόνο τι; Μόνο βεβαιώσεις σπουδών.

Το ΣτΕ να θυμίσω το 2011 αποφαίνεται υπέρ της νομιμότητας του Προεδρικού Διατάγματος 38 του 2010 και το 2013 συγκροτείται το ΣΑΕΠ. Να θυμίσω στους συναδέλφους του ΣΥΡΙΖΑ με τον ν.4610/19, το άρθρο 98, ο κ. Γαβρόγλου ιδρύει αυτοτελές τμήμα εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας. Μάλιστα ενθυμούμαι από αυτό εδώ το Βήμα τον κ. Κουράκη να λέει ότι η διάταξη αυτή αν ψηφιστεί δεν θα έχει νόημα να περάσει κάποιος στην ιατρική ή τη νομική στο δημόσιο δηλαδή πανεπιστήμιο, αφού θα έχει ανοιχτή πρόσβαση στο επάγγελμα αυτό από ένα κολλέγιο. Τα συμπεράσματα, αγαπητοί συνάδελφοι του ΣΥΡΙΖΑ, είναι δικά σας.

Τέλος με το άρθρο 168 του ν.4635/19 επαναφέρεται η αναγνώριση επαγγελματικής ισοδυναμίας του τίτλου σπουδών και μάλιστα αυτά περί κολλεγίων.

Κυρία Υπουργέ, επικαλεστήκατε τη στάση μας κοινοβουλευτικά στους νόμους 4093 του ’12 και 4635 του ’19. Με την ευθύνη που μας αναλογεί λέμε «ναι» στη θέση μας για την επαγγελματική ισοδυναμία και τούτο με τις κατά νόμο προβλεπόμενες διαδικασίες αξιολόγησης. Λέγαμε και λέμε «όχι» όμως στην ακαδημαϊκή εξομοίωση των κολλεγίων με τα πανεπιστήμια. Για μας είναι «κόκκινη γραμμή», για μας στην εκπαίδευση διορίζονται μόνο πτυχιούχοι ΑΕΙ παιδαγωγικών τμημάτων και των καθηγητικών σχολών.

Να σας θυμίσω η παραγωγή δασκάλων από τα Σκόπια χωρίς αξιολόγηση πόσα προβλήματα δημιούργησε και πόσο ταλανίστηκε η εκπαίδευση την δεκαετία του ’90.

Τέλος, κυρία Υπουργέ, η επένδυση στην παιδεία δεν μπορεί να ενισχύσει την ελεύθερη αγορά, τα μεγάλα οικονομικά συμφέροντα και τις ταξικές διακρίσεις. Η επένδυση στην εκπαίδευση είναι εθνική υπόθεση, στηρίζει τις ίσες ευκαιρίες στη μόρφωση, αμβλύνει τις κοινωνικές ανισότητες και δίνει το δικαίωμα σε όλους να κάνουν το όνειρό τους πραγματικότητα.

Εμείς αυτό κάνουμε πράξη και γι’ αυτό θα συνεχίσουμε να υπερασπιζόμαστε».

 

Προτεινόμενα άρθρα