Page Nav

HIDE
HIDE

Grid Style

GRID_STYLE

Post/Page

FALSE

Weather Location

Classic Header

{fbt_classic_header}

Header Ad

ΡΟΗ ΕΙΔΗΣΕΩΝ

latest

Τι λένε οι επισκέπτες για την πόλη της Ναυπάκτου

Εδώ και κάποια χρόνια συνηθίζουμε να λέμε πως η Ναύπακτος, και η Ναυπακτία γενικότερα, θα πρέπει να επενδύσει στον τουρισμό. Εκεί δεί...



Εδώ και κάποια χρόνια συνηθίζουμε να λέμε πως η Ναύπακτος, και η Ναυπακτία γενικότερα, θα πρέπει να επενδύσει στον τουρισμό. Εκεί δείχνουν όλοι ως τη βιομηχανία που μπορεί να παράξει πλούτο για τον τόπο, μόνο που έως σήμερα το οργανωμένο μοντέλο που θα βάλει το τρένο στις ράγες αγνοείται. Η «ε» σήμερα δημοσιεύει τα ευρήματα και τα συμπεράσματα μίας έρευνας που έγινε από 4 μεταπτυχιακές φοιτήτριες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών το 2018, εστιάζοντας στην εικόνα που αποκομίζουν οι επισκέπτες της πόλης, καταγράφοντας τα θετικά αλλά και τα αρνητικά (που δεν είναι λίγα) στοιχεία της περιοχής.

«Η Ναύπακτος στο μικροσκόπιο ως τουριστικό προϊόν», ήταν ο τίτλος της «ε» κάνοντας το ρεπορτάζ για την πρώτη εμφάνιση της ομάδας έρευνας (focus group) στην πόλη, το Σάββατο 5 Μαΐου του 2018, στην αίθουσα Ναυπακτία. Εκεί όπου φοιτήτριες του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, και συγκεκριμένα του τμήματος International MBA, στο πλαίσιο μεταπτυχιακής τους εργασίας (project), ανέλυσαν στους παρευρισκόμενους φορείς και επαγγελματίες τις βασικές στοχεύσεις της έρευνάς τους,  με εστίαση φυσικά στον τουρισμό, επιχειρώντας να φωτίσουν τα προβληματικά σημεία της περιοχής στο κεφάλαιο αυτό, αλλά και τις ευκαιρίες για περαιτέρω ανάπτυξή του.

«Ακούστηκαν ενδιαφέρουσες απόψεις, υπήρξε υγιής προβληματισμός και εντοπίστηκαν από κοινού σημεία προς βελτίωση», σημείωνε τότε στην «ε» η πλευρά των διοργανωτών, τονίζοντας παράλληλα πως είναι αισιόδοξο το γεγονός ότι το θέμα του τουρισμού έχει αρχίσει να ευαισθητοποιεί τους φορείς και τους επιχειρηματίες της πόλης, οι οποίοι δήλωσαν μαζικά παρόντες στην προσπάθεια βελτίωσης των τουριστικών δομών, στη χάραξη κοινών στόχων και στρατηγικών, υπό την αιγίδα ανεξάρτητων ατόμων που πιστεύουν στις δυνατότητες του τόπου.

Οι τέσσερις της έρευνας
Η ομάδα που «έτρεξε» τη συγκεκριμένη εργασία αποτελείτο από τέσσερα μέλη, επαγγελματίες και μεταπτυχιακές φοιτήτριες στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Το background της κάθε μίας ποικίλει ως προς το αντικείμενο και την εταιρεία εργασίας. Η Σοφία Τσακωνιάτη είναι επαγγελματίας στον τομέα του Marketing με πολυετή εργασιακή εμπειρία, η Ίρις Παναγοπούλου είναι επαγγελματίας στο χώρο των media, η Όλγα Αζιλαζιάν εργάζεται στον τομέα του marketing με εξειδίκευση σε προϊόντα πληροφορικής, ενώ τέλος η Ναυπάκτια Βάσια Ζαβέρδα απασχολείται τα τελευταία χρόνια και ως Νομικός Σύμβουλος σε εταιρείες consulting.

Στόχος της εργασίας ήταν να ερευνήσει σε βάθος τη δυναμική του τουρισμού της Ναυπάκτου και – μέσα από ανάλυση των στοιχείων και best practices από άλλες περιοχές και παραδείγματα του εξωτερικού – να καταλήξει σε ένα σχέδιο δράσης που θα συνδράμει περαιτέρω στην τουριστική ανάπτυξη του τόπου. Πιο συγκεκριμένα, συνέλεξε πρωτογενή και δευτερογενή στοιχεία ούτως ώστε να αποκτήσει μια συνολική και καθαρή εικόνα σχετικά με το προφίλ του τόπου και των τουριστών του και κατόπιν να τα αναλύσει δημιουργώντας ένα πλάνο με ενέργειες που συνάδουν με τα ευρήματά της. Αξίζει να σημειωθεί, όπως αναφέραμε τότε στο δημοσίευμά μας, ότι ο επιβλέπων καθηγητής Κ. Ίντουνας εξειδικεύεται στον τομέα του destination branding, ενώ συμβουλεύει και διάφορους δήμους της Ελλάδας για να αναπτυχθούν τουριστικά. Η «ε» σήμερα δημοσιεύει τα βασικά στοιχεία της έρευνας αυτής, τα οποία όπως έχουμε πληροφορηθεί εδώ και καιρό έχουν κατατεθεί και στο δήμο Ναυπακτίας, προς αξιοποίησή τους.

Βασικοί στόχοι
Κάνοντας την εισαγωγή στην έρευνα θα πρέπει να αναφέρουμε ότι βασικοί στόχοι ήταν η αναγνώριση των σημαντικών πτυχών, αλλά και των κινητήρων δυνάμεων για τη  δημιουργία προστιθέμενης αξίας στον τόπο. Αυτό έγινε μέσω της συλλογής πληροφοριών, και στη συνέχεια μέσω της ερμηνείας αυτών, η οποία προήλθε από συζήτηση με stakeholders (άμεσα ενδιαφερόμενες ομάδες) η οποία εστιάστηκε σε 4 θεματικές ενότητες.  

Σε τι απάντησαν
Αναφορικά με τα ερωτηματολόγια, αυτά επιχείρησαν να εξετάσουν τα δημογραφικά στοιχεία και τις προτιμήσεις των τουριστών της Ναυπάκτου, καθώς επίσης και την εμπειρία τους από τη πόλη. Οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να απαντήσουν σε 27 ερωτήσεις, κάποιες εκ των οποίων ήταν γενικές, άλλες συγκεκριμένες επί της εμπειρίας τους, κάποιες αφορούσαν  στα Media και την τεχνολογία, ενώ υπήρχαν και δημογραφικές για την καταγραφή του προφίλ των όσων απάντησαν. Τα ερωτηματολόγια διανεμήθηκαν μέσω ξενοδοχείων, αλλά και ηλεκτρονικά στους τουρίστες της Ναυπάκτου, και απάντησαν σε αυτά συνολικά 232 άτομα, αριθμός αρκετά μεγάλος για την εξαγωγή κάποιων συμπερασμάτων.

Σύμφωνα με τα πρώτα ευρήματα της έρευνας η Ναύπακτος θεωρείται για τους επισκέπτες της ένα όμορφο και γραφικό μέρος, που συνδυάζει θάλασσα και βουνό, με ιστορία που μπορεί αποτελέσει δυνατό της στοιχείο, και που σήμερα όμως δεν εκμεταλλεύεται όσο πρέπει καθώς δεν έχει ούτε καν μουσείο. Στα θετικά της περιοχής καταγράφεται το ότι είναι κοντά σε άλλες μεγάλες πόλεις, αλλά και το ότι πλέον είναι εύκολα προσβάσιμη. Από τις απαντήσεις εξάγεται το συμπέρασμα, επίσης, πως οι επισκέπτες δεν έχουν ξεκάθαρη άποψη για την Ναύπακτο ως τουριστικό προϊόν, ενώ στα μείον καταγράφεται και το ότι δεν υπάρχουν αναφορές σε τοπικά προϊόντα.

Ανάλυση της παρούσας κατάστασης
Σύμφωνα με τα ευρήματα, η πόλη είναι ένας προορισμός που προσφέρει ξεκούραση, διασκέδαση, γαστρονομικές απολαύσεις, καθώς και αθλητικές δραστηριότητες που συνδέονται με τον αγροτουρισμό. Είναι επισκέψιμος κυρίως κατά το καλοκαίρι και το Πάσχα, ενώ ο μέσος όρος παραμονής των επισκεπτών είναι 3 ή 4 ημέρες. Εστιάζοντας στο τι προβάλει καλά ο τόπος, εκεί φαίνεται πως η Ναυμαχία, η Μεγάλη Παρασκευή και τα Παζάρια είναι τα Events που προωθούνται καλά.

Που «πονάμε»
Στα προβληματικά στοιχεία της περιοχής συγκαταλέγονται τα μέσα μετακίνησης, η νυχτερινή ζωή, η απουσία μαρίνας, η απουσία σημείων πληροφόρησης, ενώ γίνεται αναφορά και στην ποιότητα υπηρεσιών και προϊόντων. Επί των παρατηρήσεων που γίνονται σημαντικό είναι το ότι υπάρχει απουσία κοινής στόχευσης (προωθούνται ατομικά ενδιαφέροντα), συνθήκη η οποία προκαλεί σύγχυση και αβεβαιότητα σχετικά με το τι τελικά προσφέρει η πόλη. Η έλλειψη συντονισμένων ενεργειών και πρωτοβουλιών marketing, οφείλεται, καθώς φαίνεται, στο ότι οι ξενοδόχοι προωθούν ατομικά τα προϊόντα και τις υπηρεσίες τους μέσω πρακτόρων, τα bars και τα εστιατόρια κάνουν χρήση on line εργαλείων marketing – ιδιαίτερα των social media, κατά κύριο λόγο όμως όλοι εστιάζουν στο δικό τους προϊόν, χωρίς μία συνολική σύνδεση. Ποιος άραγε θα πρέπει να παίξει το ρόλο του συνδετικού κρίκου; Επίσης, σύμφωνα πάντα με τα συμπεράσματα της έρευνας, οι  πρωτοβουλίες marketing που αναπτύσσονται είναι βασισμένες σε παλαιότερες μεθόδους, σε κάθε περίπτωση όμως είναι ανάγκη να αναπτυχθούν συντονισμένες ενέργειες ώστε να προωθηθεί η Ναύπακτος ως προορισμός και στη συνέχεια να προωθηθούν τα συγκεκριμένα προϊόντα και υπηρεσίες της.

Τι θα πρέπει να αποκτήσουμε
Τι θα πρέπει να προσθέσουμε όμως για να κάνουμε το βήμα παραπάνω; Όπως είναι λογικό η περιοχή θα πρέπει να ανοίξει προς το θαλάσσιο μέτωπο, με την κατασκευή υποδομής που θα επιτρέπει την πρόσβαση από αυτό. Επίσης, φαίνεται πως λείπει από τη Ναύπακτο μία μεγάλη ξενοδοχειακή μονάδα 5 αστέρων, αλλά και μικρά boutique ξενοδοχεία τα οποία ταιριάζουν στο χαρακτήρα της πόλη. Η έρευνα μιλά ακόμα για την ανάγκη μίας διαρκούς αναζήτησης για επενδύσεις, αλλά και για μία καλά μελετημένη δημιουργία video projection room για την Ναύπακτο.  

Εξειδικευμένες πληροφορίες
·         Η Ναύπακτος θεωρείται προορισμός κυρίως ζευγαριών και οικογενειών (75% κατά προσέγγιση)
·         Η πλειονότητα του δείγματος κατά προσέγγιση 70% έχει επισκεφθεί την Ναύπακτο περισσότερες από 3 φορές, κάτι που σημαίνει πως αποτελεί προορισμό που επιθυμούν να επιστρέψουν
·         Κύριοι λόγοι να επισκεφθούν την Ναύπακτο είναι οι διακοπές, η ξεκούραση, οι φίλοι και η οικογένεια
·         Οι επισκέπτες της Ναυπάκτου έρχονται για ένα Σαββατοκύριακο ή για longweekend (κάτι παραπάνω από ένα Σαββατοκύριακο) σε ποσοστό πάνω από το 60% του δείγματος
·         Η πλειονότητα των επισκεπτών της Ναυπάκτου (σχεδόν το 70% του δείγματος) προτιμούν να την επισκέπτονται κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού, τη στιγμή που το ποσοστό των επισκεπτών της το Δεκέμβριο φαίνεται πως μειώνεται δραματικά ακόμα και κάτω από το 5%
·         Η Ναύπακτος θεωρείται προορισμός value for money, κατά προσέγγιση 75%, δηλαδή ότι είναι ένας προορισμός που αξίζει τα χρήματα που δαπάνα κάποιος για να έρθει
·         Το 77% των επισκεπτών απάντησαν ότι ξοδεύουν λιγότερα από 100 ευρώ την ημέρα ανά άτομο (έξοδα μετακίνησης, διαμονής, φαγητό, κτλ)
·         Όσον αφορά στο brand name της Ναυπάκτου, οι τουρίστες είναι περισσότερο ικανοποιημένοι από τη συνολική τους εμπειρία, τη θεωρούν προορισμό που μπορεί να συγκριθεί με άλλους δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς και θα την πρότειναν ως τουριστικό προορισμό

Συν και πλην

+
Η Ναύπακτος υπερβαίνει των προσδοκιών σε 3 βασικούς τομείς: παρθένα φύση, διασκέδαση, διαθεσιμότητα σε αθλητικές και ψυχαγωγικές δραστηριότητες

-
Η Ναύπακτος φαίνεται πως έχει αρνητικό πρόσημο στη γενική καθαριότητα, στην ποιότητα των καταλυμάτων, στη φιλικότητα των κατοίκων, στην οργάνωση της τοπικής συγκοινωνίας, και στην προσφορά της τοπικής κουζίνας

Η Ναύπακτος προσελκύει ανθρώπους όλων των ηλικιών,  ανθρώπους μεσαίου και υψηλού εισοδήματος (25% από 1001-2000 ευρώ εισόδημα το μήνα και 14,2% από 3000 και πάνω). Η συντριπτική τους πλειοψηφία είναι Έλληνες (85,8% του δείγματος) και μάλιστα υψηλού επιπέδου μόρφωσης.

Βασική ανάλυση προκειμένου να καταλάβουμε πού βρισκόμαστε (δυνατά σημεία - αδυναμίες) και ποια η θέση μας στην αγορά (δυνατότητες-ευκαιρίες – κίνδυνοι)
Δυνατά σημεία
·         Ισχυρό brand name
·         Η Ναύπακτος προσελκύει επισκέπτες σχετικά υψηλού εισοδήματος
·         Το φυσικό περιβάλλον της Ναυπάκτου μπορεί να προσελκύει επισκέπτες όλο το χρόνο (θάλασσα, βουνό)
·         Πιστοί επισκέπτες.  Η πλειοψηφία των επισκεπτών μένουν ικανοποιημένοι και επιστρέφουν περισσότερες από 3 φορές


Αδυναμίες
·         Χαμηλή ποιότητα καταλυμάτων
·         Αντικρουόμενες απόψεις για την καθαριότητα της πόλης
·         Η φιλικότητα των ντόπιων θεωρείται χαμηλή
·         Απουσία marketing από τις ομάδες ενδιαφερόμενων
·         Δεν υπάρχουν κοινοί στόχοι μεταξύ των ομάδων ενδιαφερόμενων σχετικά με τον τουρισμό και η καθεμία από αυτές έχει το δικό της portfolio και ενδιαφέροντα τα οποία επιδιώκει  να πετύχει
Δυνατότητες-Ευκαιρίες
·         Το αεροδρόμιο του Αράξου
·         Το νέο τιμολογιακό μοντέλο που ενισχύει την επισκεψιμότητα από κοντινές περιοχές
·         Εξοικείωση με την τεχνολογία
·         Αυξανόμενη αγοραστική δύναμη των millennials (όσων γεννήθηκαν δηλαδή μετά το 2000)
·         Η σύγκριση της Ναυπάκτου με δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς


Κίνδυνοι
·         Η σύγκριση της Ναυπάκτου με δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς είναι όμως και επικίνδυνο στοιχεία καθώς δημιουργεί υψηλές προσδοκίες
·         Χαμηλό εισόδημα ελλήνων πολιτών
·         Απρόσμενοι περιβαλλοντικοί παράγοντες (πχ. οι μέδουσες που αναπτύχθηκαν σε αριθμό τα τελευταία δύο χρόνια, η έρευνα έγινε το 2018)

Από την έντυπη έκδοση της εφημερίδας «εμπρός»

Δεν υπάρχουν σχόλια

Ads Place